sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

r 03 > 3 החיבור החיבור בנוי משלוש צלעות היוצרות מארג משולב ( אינטגרטיבי : ( החלק הראשון ( הצלע הראשונה , ( הסוקר את אפליית האישה במשנה , מתייחס לתחומים שונים : משפחה , חברה , פולחן ותאולוגיה . החלק השנ > ( הצלע השנייה , ( הדן ביחס אל האישה במחשבת ימי הביניים , מתמקד בשתי גרסאות המתארות את בריאתה של האישה בספר בראשית - הגרסה המצומצמת בפרק א והגרסה המפורטת יותר בפרק ב . שתי גרסאות אלו , הסותרות לכאורה זו את זו , משמשות נקודת מוצא ליחס הרעיוני אל האישה , בין שיחס זה הוא תוצר של פרשנות אלגורית ( כמו אצל פילון , ( שכלון ( רציונליזציה ) ותחכום פילוסופי ( כמו אצל הרמב"ם ) או סימבוליקה מיסטית ( כמו בקבלה . ( כך יכול הקורא להתוודע כמעט אל כל סוגי הביטוי של ההגות היהודית לדורותיה : הכתוב המקראי ופרשנותו ; ספרות המשנה והתלמוד - ההלכה ומדרש האגדה ; העיון הפילוסופי , החותר להרמוניה בין כתבי הקודש לפילוסופיה היוונית , והזרם המיסטי ( קבלי ) המחיה את המיתוס בתוך תבנית סימבולית המעדנת והמפשיטה אותו מלבושו הגשמי . החלק השליש * ( הצלע השלישית , ( המתמקד בשירת הנשים במבט פנימי עצמי , מבטא את היחס אל האישה בעת החדשה . שירה זו היא קולה של אישה אמתית ( לא מטפורה של אישה בשפת האלגוריה ולא הגדרה של "אישה" בלשון החוק , ( המתארת את נשיותה בחברה שהשתחררה מאפליה על בסיס ביולוגי , רעיוני וחוקתי . הקידום המדעי ( רפואיגנטי ) והטכנולוגי והקדמה בתפיסת העולם מאפשרים לה להיחלץ ממיתוסים מעורפלים בדבר כוחה המגי והאפל , נחיתותה הגופנית ותלותה הכלכלית . עם זאת , מעניין לראות כי ההתבוננות הנשית העצמית איננה מוותרת לגמרי על כוח הפיתוי המאיים , המיוחס לטבעה ולמהותה של האישה , אך היא הופכת אותו לעמדה של כוח ויתרון . פתחנו בקו ההלכתי , כי הוא חיוני להבנת מושגי היסוד בהקשר המשפטי של מעמד האישה . התמקדנו במשנה , משום שהיא מבטאת את הקונצנזוס ההלכתי . פה ושם מצביע הדיון על ההתפתחות שחלה בהלכה במרוצת השנים ( ושלכאורה אפשר להסיק ממנה גם על מידת אי-התפתחותה , ( אך מטרת הדיון בכלל הייתה לתאר ולא לבקר . העמדה המשפטית הנחותה של האישה מוצאת את ביטויה בתיאור הנשיות כעיקרון מטפיזי וקוסמי , ובו מתמקד החלק השני של החיבור . האישה ברמה המטפורית והסמלית הנה מבחינות רבות שיקוף של הסדר החברתי-דתי שנקבע על ידי ההלכה ואשר אתו מתמודדת האישה המודרנית , החופשית , המבקשת להשתוות לגבר . הדיון מלווה בשאלות שתפקידן לעורר את הקורא למחשבה נוספת , שעיקרה - הרלוונטיות של הטקסט הנלמד לבן-זמננו והלקח החינוכי והמוסרי שהוא נושא עמו .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help