sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר 22 טרת החיבור היא להציג את יחס היהדות אל האישה בשלוש תקופות עיקריות : התקופה העתיקה , ימי הביניים והעת החדשה . כל אחת מן התקופות איננה רק רצף כרונולוגי והיסטורי של זמן , אלא גם מצב תרבותי ייחודי ודרך מסוימת של הבעה וביטוי . היחס אל האישה בעת העתיקה מיוצג ומאופיין על ידי ההלכה , כלומר על ידי התחיקה הדתית , השואבת אמנם את תוקפה מן המקרא אך שומרת על עצמאות השקפתה . המחשבה היהודית של ימי הביניים פונה אל כתבי הקודש כאל מקור השראה רעיוני . כליה של ההגות בתקופה זו הם הפרשנות האלגורית , התבניות הפילוסופיות השאולות משדה המחשבה הקלסית , הסימבוליקה המיסטית המתעמתת עם המיתוס הציורי , וכמובן תפיסה אמונית המקיימת זיקה ישירה למקרא , לספרות ההלכה ולפולמוס הבין-דתי היהודי-נוצרי-מוסלמי . העת החדשה מיוצגת באמצעות שירת נשים עכשווית , הבוחנת מחדש , מתוך עמדה עצמאית , את הזיקה בין ההלכה והמחשבה של ימי הביניים לבין מצבה הנוכחי של האישה . משוררות בנות-ימינו , כמו הוגי הדעות היהודים בדורות שקדמו להן , יוצרות מדרש פרשני על כתבי הקודש . חיבור זה מיועד למורי מורים , לסטודנטים להוראה ולמורים העוסקים בתחומים השונים והמגוונים של ההגות היהודית , הספרות העברית והמקרא . מורים המתעניינים בשאלות של חינוך , חברה ופילוסופיה ימצאו עניין בשאלת היחס בין המינים , שהיא היום שאלה " בוערת" בכל סדר יום ציבורי , פוליטי , תרבותי , משפחתי או פרטי . ההתוודעות אל גישתם של הדורות הקודמים לאישה ולנשיות , מעבר לתבנית הצרה של מעמד חברתי ותרבותי , חשיבה לגיבוש דפוסי חשיבה והתנהגות של הלומד בן-זמננו . חשיבות יתרה נודעת להתוודעות זו למי שעוסקים בהוראה ובהכשרת מורים ואמונים על טיפוח יחסו של הדור הצעיר לתרבותו של עם ישראל , לאמונתו ולהגותו . טיפוח זה לא ייעשה בדרך של הטפה , אלא באמצעות לימוד מעמיק של טקסטים מגוונים מתקופות שונות . לבסוף , יש להניח שרבים מבין הקוראים , הלומדים והמלמדים נמנים עם הצלע השלישית , והעיון בנושא זה עשוי לזמן להם הזדהות עם החוויה הנשית , הן מנקודת מבטו של החוקר והן מנקודת מבטו של הלומד .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help