sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא בפרק הראשון בחרנו לעסוק בפענוח הטקסט הסיעתי ( הארגומנטטיבי ) משום שסוג זה של טקסט הוא הנדרש ביותר על ידי הסטודנטים הן לכתיבה והן לקריאה . אמנם על הסטודנטים לקרוא גם מאמרים השייכים לטקסט ההיצגי , אך מתוך הנחה שקיימת נטייה להשתמש ככתיבה בעיקר בטקסטים טיעוניים , ומתוך ניסיוננו המלמד כי הסטודנטים מבצעים תהליך של היקש מן הטקסט הטיעוני אל הטקסט ההיצגי - נתרכז בפרק זה בטקסט הטיעוני כלבד . מטרתנו היא להראות דרך לימוד היוצאת מן הטקסט וחוזרת אליו . כלומר להתחיל את הלימוד בפענוח של טקסט נתון ואחר-כך לעבור לכתיבה על-פי הנלמד בעקבות הפענוח . יש לציין שדרך זו מאפשרת לימוד סוגיות לשוניות הדרושות לסטודנט המתכשר להוראה גם כאשר אינו מתמחה בלשון . מתוך הטקסט ניתן לצאת לסוגיות נבחרות , להסבירן ולהראות את נחיצותן להבנת הטקסט ולכתיבה . הקורפוס שנבחר לבדיקה מושתת על טקסטים השייכים ל"עברית הבינונית" ( כהגדרתו של רבין , תשמ"א , ( כלומר טקסטים הלקוחים מכתבי עת מדעיים ופופולריים , טקסטים לימודיים הלקוחים מספרי לימוד וכן טקסטים הלקוחים ממאמרי דעות בעיתונים . הפרק דן בשלושה תחומי עניין : מבנה , תופעות לשוניות ואמצעים רטוריים . בתחום המבנה - יינתן פירוט של הדגמים הטיעוניים הנמצאים בעברית הכתובה , בתחום התופעות הלשוניות - יודגמו מספר תופעות בולטות המסייעות לפענוח הטקסט ; בתחום האמצעים הרטוריים - יודגמו מספר אמצעים שבכוחם לסייע בפענוח של טקסט . לצורך התרגול אפשר להישען על מאמרים שונים מתוך הקורפוס המובא בספר , וליישם באמצעותם את הדרכים בפענוח של טקסט בהתאם למאפיינים ( הפרמטרים ) שיידונו בפרק זה . נציין , שייתכנו טקסטים מאותה סוגה שבהם יימצאו שימושים לשוניים רטוריים דומים למה שיתואר להלן וייתכן שיהיו שימושים נוספים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help