sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ההסברים מתומצתים למסר הרלוונטי לדיון הנוכחי ובנויים על תסמינים ( אסוציאציות ) חופשיים של תמונות החלום עם סמלים תרבותיים רווחים . בחלק הראשון של הספר ננתח את חלום יעקב כמראה אל הנפש . נתבונן כיצד מועברים מסרים הרי גורל אל יעקב באמצעות החלום , בדומה למסרים שמעביר במאי אל קהלו באמצעות הצגה . נשווה את סולם יעקב לסיפור של מגדל בבל . לדידנו , הסולם והמגדל הם ביטויים שונים לחלומותיו ולשאיפותיו של האדם למתוח את הוויית קיומו מעבר לגודלו הטבעי . החלום הוא יצירה ספונטנית ואותנטית המקבלת את המציאות כפי שהיא , ואילו היוזמה לבנות מגדל שראשו בשמים היא יצירה מלאכותית השואפת להחליף את המציאות הקיימת בטובה ממנה , מתוקנת בידי האדם . לעומת חלום הסולם , המתחיל באבן מקרית , תכנית המגדל יזומה מראש ובנויה מלבנים מעשה ידי אדם . בחלק השנ > של חיבורנו נדון ביחסו של אריסטו לחלום , ביחסה של הפילוסופיה הדתית בימי הביניים לחלום , ובפרשנות של חלום יעקב בהגות ימי הביניים . נסביר מדוע ראה הרמב"ם בחלום זה ובפרשנותו מפתח לביאור פילוסופי של המשלים בכתבי הקודש . נוסף לכך , בחלק זה מובאים לראשונה קטעים מתורגמים לעברית מחיבוריהם של פילוסופים ערבים מאותה תקופה . בחלק השליש * נדון בחלומות כחלק מתהליך אישי להכרת העצמי . נתעכב במיוחד על חשיבותו של החלום לתהליך היצירה , ובעיקר ליצירה התאטרלית . קרל גוסטב יונג ( שווייץ , , ( 1961-1875 מייסד הפסיכולוגיה האנליטית , תיאר את החלום "בתאטרון אשר בו החולם הוא הסצנה , השחקן , הלחשן , הבמאי , המחבר , הקהל והמבקר גם יחד . " ברוח זו נבחן את ההקבלה בין הדימוי שבחלום לדימוי הבימתי . החלוקה לשלוש תקופות שלובה בחיבורנו עם שלוש תשקופות ( פרספקטיבות ) על החלום או עם שלושת מישורי התודעה . חיבורנו בוחן את החלום כחיץ וכגשר בין הדמיון ( הפנטזיה ) לבין ההכרה השכלית , בין נבואה דמיונית לנבואה אלוהית , . 2 היות שהחולמת בקיאה בשפת החלומות של הפסיכולוגיה ושל התאטרון , שפת החלום שלה כוללת "פתרונות" ( כלומר מונחים ) פסיכולוגיים שגורים , שבשיתוף עם העין החולמת יוצרים את עדשת ההסתכלות העצמית . . 3 מובא על ידי מיכה אנקורי , הפסיכולוגיה של החלום , ראש העין , 1999 עמ' . 22

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help