sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לבין עונות השנה העניק לו ביטחון . באמצעות ספירת הכוכבים למד האדם לספור לא רק בעזרת אצבעותיו , והמצאת הכתיבה פתחה ערוצים חדשים ביחס שבין האדם לזמן . כך נפתחה בפני האדם האפשרות לכתוב את ההיסטוריה של עצמו . תרבויות העבר מדדו את הזמן בצורות שונות , בעיקר באמצעות איתני הטבע כמו חול , מים , עוצמת הרוח ואש , וניסו לחוש אותו באמצעות תנועה של עצמים מוחשיים ( כמו בשעון חול , ( בתקווה שבדרך זו יוכלו להבינו , להגבילו וכך גם לשלוט בו . החברה המודרנית המערבית ממשיכה את המסורת היוונית אשר התייחסה אל הזמן באופן קונקרטי , כפי שמדגימים דמותו של האל כרונוס הבולע את בניו באכזריות והדימוי שהגה הרקליטוס שתיאר את הזמן כנהר זורם . במיוחד מאז המהפכה התעשייתית הפך הזמן קצוב ו"מכומת" עוד יותר . הביטוי "זמן איכותי" מראה עד כמה אנו חשים רדופים על שאין לנו זמן ומעמיסים על יחידות קצרות של זמן את ציפיותינו החמדניות מעצמנו ומזולתנו . בשפות רבות וגם בעברית , רווחים ביטויים המדגישים את האקטיביות של הזמן , כמו "הזמן יעשה את שלו" ו"הזמן ירפא את הפצעים . " ביטויים אלו מראים שאנו עדיין תופסים ממד זה כאובייקט מוחשי.- יש אנשים שתמיד יש להם זמן , וכאלה שאין להם אף פעם . מרוויחים או מפסידים אותו , מבזבזים או חוסכים אותו , המעבידים שלנו משתלטים על זמננו , והזמן של נשים ושל קשישים נחשב פחות ערך . 4 בפסיכואנליזה הזמן הוא סוגיה מעניינת , בין שההתייחסות אליו מפורשת ובין שעקיפה . בתיאוריות הפסיכואנליטיות העכשוויות , נתפס הזמן האובייקטיבי כנגזר מהזמן הסובייקטיבי . במובנים רבים חיים התינוק והילד הצעיר בקיום אל זמני . חוויית הזמן של התינוק היא רגש של תסכול הנובע מהרווח שבין הרעב לשובע , בין הצורך לבין סיפוקו . הפסוק "ויהי ערב ויהי בקר" מצביע 5 שהיום מתחיל בחושך , ושהחסך בא לפני הסיפוק . ההענקה האמהית , כמו הבריאה האלוהית , קובעת את התחלת הזמן של התינוק ושל העולם . בהמשך , על פי תורתה של באטריס פריאל ( בספר זה , ( נבנה הזמן במהלך ההתפתחות דרך התאמות בין קצב התינוק לקצב אמו , עד שהיחס אל העבר , אל ההווה ואל העתיד מתעצב בקטגוריות נפרדות . הזמן נתפס באופן שונה בגילים שונים , וגם אם הבנתו כמושג מופשט מושגת כבר בראשית גיל ההתבגרות , תפיסת הזמן כנכס יקר מאפיינת רק אנשים בוגרים . בחברה המערבית היחס השונה לזמן הוא אחד ממוקדי החיכוך . 4 אייל , נ . 1996 ,. ה 7 מן האמיתי , מודן , תל אביב . . 23-27 Teixidor . ) ., 1998 . Act de la Table Ronde . Helene Lazachmeur , Paris , pp . . 5

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help