sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה בהיותנו בני תמותה אנו חשים שוב ושוב את המסתורין של הלידה , ההזדקנות והמוות . מסתורין זה מעורר בקרבנו תחושות רבות ביחס לשינויים מתמידים ולזמן החולף . חוויית הזמן היא יסוד מרכזי שבאמצעותו אנו מבינים את חיינו ומעניקים להם משמעות . קיומנו מורכב מחוויות של "לפני" ו"אחרי" והוא נתון במתח בין הזמן הליניארי אובייקטיבי לזמן הפנימי סובייקטיבי . פעם אחר פעם אנו נוכחים לדעת שתחושת הזמן משתנה בהתאם לחוויה הרגשית : זמן של סבל שונה מזמן של אהבה או מזמן של המתנה . ביטוי מרגש לפער שבין הזמן הכרונולוגי לזמן הפנימי אפשר למצוא כבר בבראשית : "ויעבד יעקב ברחל שבע שנים , ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אתה" ( כט , . ( 20 במאה השנים האחרונות השתנו ממדי עולמנו במהירות רבה . יצרנו קופסאות ממוזערות המכילות מידע בהיקפי ענק וכלים המאפשרים לנו להשפיע על לידה , על חיים ועל מוות , באופן שעד כה אפילו לא העלינו בדמיוננו . כך למשל , תחושת משך ההיריון השתנתה על ידי בדיקות משוכללות מאוד , ולהורים ידע רב על העובר . בעידן זה , הפכנו לקצרי סבלנות , והטלפונים הסלולריים מאפשרים לנו להשיג זה את זה באופן מיידי וכך משפיעים מאוד על זמני פרדה ונפרדות . אמנם הסתגלנו מהר לשינויים אלו ואנחנו אפילו נהנים מהם , אך ברובד העמוק יותר , מול המרחב המתפשט ומול הזמן המשתנה באופן מטאורי , לא פעם אנחנו חשים שהזהות שלנו כרצף נמצאת בסכנה ואנו מוצאים עצמנו ללא כיוון . 1 בעולם בכלל ובחברה הישראלית בפרט , אנו עדים לשינויים מהירים ביחס לזמן . פעם הוא מתכווץ עקב תהפוכות דרמטיות וגורם לנו לספור את פעימותיו ופעם הוא מתרחב באמצעות פסקי זמן של המתנה . החברה הישראלית , על פי ניסוחו של זלי גורביץ' ( בספר זה , ( רדופה בידי "הזמן ההיסטורי" המכונה בפיו " זמן גדול : " על פי רוב אנו עומדים בפני רגעים מכריעים וגורליים ואין באפשרותנו לחיות את "הזמן הקטן" ואת היומיום . הזמן היהודי הוא זמן היסטורי והקשר של כל יהודי עם העבר כה הדוק , עד שהעבר מתמזג בהווה 1 "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים , " כתוב בהגדה של פסח . זיגמונד פרויד הביא לפסיכואנליזה את מרכזיותו של העבר בעיצוב האדם , לעומת קרל גוסטב יונג הלא יהודי שהעלה את חשיבותם של העתיד ושל התכליתיות בהתפתחות האנושית . חגים ומועדים יהודיים וישראליים מסמנים תחנות מכריעות בהיסטוריה של עם ישראל , שמוקרן על פי רוב בעבר . פרט לימים הנוראים וליום הכיפורים , שבהם חוויית הזמן היא תלת ממדית כי היא מחברת בהווה בין חשבון הנפש בעבר לבין . globule . Milano : Feltrinelli Melucci . A ., I 99 I . II gioco dell'io . II cambiamento di sc in umi societii . 1

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help