sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

של פרופ' יעקב אלבוים > תשס"א , < להבץ לבדי חכמים , שבהם הסתייענו רבות . חיבורנו נסמך על מחקרים אלה ואחרים , ומנסה להציג בדרך מובנית ודידקטית את הדרכים העיקריות בפרשנות האגדה . רבים תיארו את פרשנות האגדה לאורך ציר כרונולוגי ועקבו אחר התפתחותה במהלך הדורות , אולם אנו העדפנו , בעיקר מסיבות דידקטיות , את הציר המתודולוגי : בכל אחד מפרקי הספר מוצגת גישה מתודולוגית אחת והשיטות הפרשניות שאימצו גישה זו . כל מתודה פרשנית אומצה על ידי כמה וכמה פרשנים , אך לצורך העניין התמקדנו בכל פרק בפרשן אחד או שניים שנראו לנו כמייצגים את השיטה . פרשנים אלה חשובים כשלעצמם ומשמשים כעמודי התווך של פרשנות האגדה לדורותיה , על כן מצאנו לנכון להרחיב על אודותיהם ולפרט את גישתם לאגדה ואת שיטתם הפרשנית . הפרק הראשון דן בפרשנים שהתייחסו לאגדה על פי משמעותה המילולית > הפשט < וביארו את לשונה ואת דרכי ביטויה אך נמנעו מלייחס לה כוונות סמויות . בפרק זה הרחבנו בהבהרת גישתו של רש"י , וכן תיארנו את הגישות המחקריות לאגדה הרווחות כיום בעולם האקדמי . הפרק השני מתייחס לפרשנים שהתרחקו מעט מן המשמעות המילולית של האגדה ונתנו למונחיה משמעות סמלית . הפרק מוקדש למהרש"א ( רבי שמואל אליעזר אידל'ס ) - למתודולוגיה שלו בפיענוח סמלי האגדה ולמאפיינים נוספים של פרשנותו . שני הפרקים הבאים מציגים פרשנים שסברו כי כוונותיהם העיקריות של מוסרי האגדה גלומות במשמעויות הסמויות שלה . הפרק השלישי דן בביאור הפילוסופי , כלומר בפירושים הבוחנים את האגדה מבחינה שכלתנית ומנסים לנסח מסר פילוסופי שאפשר שעולה ממנה . בפרק זה התמקדנו ברמב"ם , שאמנם לא הרבה לפרש דברי אגדה אך קבע מודל תאורטי לפרשנות הפילוסופית של האגדות , ובתלמידיו שהלכו בעקבותיו . הפרק הרביעי מוקדש לביאור המיסטי , דהיינו לפירושים המייחסים לאגדות משמעויות סמויות התואמות את תוכני הקבלה . הפרשנות הקבלית

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help