sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בטקסט . הדמיון ואי האמון בדמיון שלובים זה בזה . אולי דווקא במתח הזה ראוי לנו להתמקד . קרוב לוודאי שזהו הגורם המיוחד הקובע את הפואטיקה של התנ"ך . הטקסט כאילו מזמין את הקורא להגיב על צורה ספרותית מוכרת בדרך ספרותית מקובלת , ובו בזמן הוא מכשיל את התגובה הזאת . הצורות מצויות שם , אבל הטקסט מעודד את הקורא להטיל בהן ספק . הדיאלקטיקה הזאת מסבירה את מקצת הקשיים שעמדו בפני כל מי שביקשו במרוצת הדורות לקרוא את התנ"ך כ"ספרות , " ואת מסקנותיהם המגוונות , ולמעשה הסותרות זו את זו . אם נתמקד בהבדל הדיאלקטי הזה שבין טקסטים תנ"כיים וטקסטים ספרותיים אחרים , אולי נצליח לומר משהו על טבעה המיוחד של הספרות התנ"כית , או ליתר דיוק , על טבעו של ה"חוזה" אשר לפיו היא פועלת . התנ"ך מספר לנו סיפור מרתק על אודות ימים עברו , סיפור , אם להשתמש בלשונו של פיליפ סידני , ש"משבית את הילדים ממשחקיהם ומושך את הזקנים ממקום מושבם אצל האח , " אבל בסופו של דבר אנו נוכחים לדעת שלא סיפור לפנינו אלא אזהרה . כמובן , רשאים אנו לראות בו "סיפור" בלבד , ולהתעלם מיסוד האזהרה , אלא שאז יחדל להיות "תנ"ך" ויהיה משהו אחר . בדומה לכך , התנ"ך מגיש לנו שירים : אם רגישים אנחנו "נפשנו יוקדת בנו באהבה לשירי קודש , " כדברי מילטון — אבל השירים הללו עצמם הם התובעים מאתנו שלא להיכנע לקסמם . שיר כגון זה מציע לנו קהלת בפרק האחרון של ספרו . בפסוקים בעלי יופי כובש הוא מבטא את הפתוס של קיומנו הארצי ומצייר את המוות הקרב ובא . התמונות בשיר לקוחות מארץ החיים דווקא , ואפופות כמין דמדומים זהובים : ןינאץ השקד ויסתכל החגב ותפר האביונה כי הלך TI " האדם TT אל בית " " . עולמו T וסבבו בשוק הספלים : עד אשר לא ע תק חבל הכקף ותרץ גלת הזהב ותשבר כד על המבוע ךברץ הגלגל אל הבור : > קה' יב , ( 6-5 אבל אין אנו רשאים להסתפק בקסם , בתוגה , בחן האנושי ובמתיקות של הקינה הגדולה הזאת . המשורר , או מי שהתקין את הטקסט כפי שהוא לפנינו , מסכם את " דברי החפץ" של ה"דורש בחכמה" ( השווה א , ( 13 ומבטל אותם . מעולים ככל שיהיו , בסופו של דבר לא אל יופיו של השיר עלינו לכוון את לבנו : "עשות ספרים הרבה אין קץ ולהג הרבה יגעת בשר : סוף דבר הכל נשמע את האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי זה כל האדם" ( יב , . ( 13-12 בסופו של דבר דומה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help