sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המשמעות" . ( metaphors decking the sense ) דבר אינו חשוב מלבד "הכוונה הטהורה , " אומר הרברט , ומוסיף : "באהבת האל מתיקות מוכנה לעט ; את זאת חקה וחסוך בהוצאות . " אלא שכוונה לחוד ומעשה לחוד , ואת כוחם השירים הללו שואבים דווקא מאותם כלים שהם עצמם שוללים ודוחים ; זהו הפרדוקס . " הרברט איננו יכול לוותר . " בדומה לו , ג'ון בניאן גודש את הרומן האלגורי שלו בהרפתקאות ססגוניות השאובות מן הרומנים של ימים עברו , אבל בדברי ההקדמה שלו הוא מכחיש שהוא כותב "רומן" סיפורי . "אין בהם דבר מלבד צליל ושירי דת מהוגנים " . " במאה התשע עשרה הגיש לנו טולסטוי את פאר הישגיו של הרומן , על קשת הרגשות הרחבה שלו ועושר הפרטים שאין מושלו , אבל בחיבורו " מהי אמנות , " ? שנכתב סמוך לסוף הקריירה שלו , טען טולסטוי שכל מה שאינו מצומצם ומרוסן הוא הבל , והעלה על נס את ה"כנות" התנ"כית , המתרחקת מן האסתטי כמפני זיוף . האם אפשר אפוא לומר דברים בעלי משמעות על תורת השירה התנ"כית , או שכל מי שמבקש לעשות כן סופו להיכשל ? ודאי , אם נדבוק ב"קטגוריות" וב"ז'אנרים , " כלומר במוסכמות של הספרות הקלסית והאירופית , אנו צפויים למצוא את עצמנו מרומים . ההומניזם הנוצרי , בחיפושיו אחר יסוד האיחוד וההרמוניה , נופל למלכודת הזאת פעמים רבות . הירונימוס , מאבות הכנסיה , היה סבור שהשירה בתנ"ך נכתבה במשקל הכסאמטר סדיר כמו האפוס של הומרוס ! אבל רוברט לות במאה השמונה עשרה לא התקשה להראות שהפרוזודיה של ישעיהו שונה לגמרי מזו של היוונים , ובמאה שלנו הפליג אריך אוארבך בניגודים שבין האפוסים של הומרוס וסיפורי בראשית כשני מודלים של ריאליזם השונים במהותם זה מזה . מילטון , באחד מהלכי הנפש ההומניסטיים שלו , הציע רשימה שלמה של השוואות : ספר איוב , כך אמר , הוא דוגמה של "אפוס קצר ; " שיר השירים הוא "דרמה פסטורלית שמימית" שמשתתפים בה שני בני אדם ומקהלה כפולה , ומזמורי תהלים התאימו את עצמם לסוגי השירה הלירית המוכרים לנו . אלה טענות כבדות משקל , אבל שירתו של מילטון , הספוגה השראה תנ"כית , מראה שהן מכשילות וחלקלקות מדי , שכן דווקא המתח שבין הסגנון הגבוה של האפוס נוסח ורגיליוס , והסגנון הריאליסטי , הביתי , של התנ"ך , דווקא למתח הזה אנו נותנים את דעתנו ב"גךהעדן האבוד . " מתח מעין זה יכול להיות מקור לעניין דרמטי , אבל יש בו לבטל מעיקרן את כל ההשוואות הללו בין התנ"ך לסוגים ספרותיים מקובלים שהציע מילטון עצמו . מן הבחינה הזאת יש להטיל ספק גם בטענה שהתנ"ך מכיל צורות ספרותיות של המזרח התיכון הקדום . חוקרים במאה שלנו חיפשו ( ומצאו ) בתנ"ך תווי היכר של טקסי הכתרה , קינות , שירי חירוף וגידוף , ספרות חכמה וכיוצא באלה . בישעיהו יד למשל , מיתולוגיות כנעניות קדומות , והדפוסים הספרותיים המתלווים אליהן , נראים בעליל כהיבטים של הטקסט התנ"כי . אבל כפי שציינו , הצורות האלה עשויות להכשיל את עצמן , שכן למעשה הקורא מוזמן לראות את הריקנות שבאותם דפוסים מיתולוגיים עצמם המוצגים בפאר רב כל כך

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help