sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שלא נגד מלך בבל בלבד הלעג מכוון אלא בעצם נגד האדרתה המיתולוגית של מלכות שכזאת . אנו חוזים בשרידיהם העלובים של מלכי המזרח הנועדים יחדיו בשאול : הורד # אול גא ^ ך המית נבליך תחתיך יצע רמה ומכסיך תולעה : ( יש' יד , ( 11 דומה שהמלים מכוונות כלפי השירה ה"גבוהה" של הטקסטים הכנעניים עצמם — אזכורה של נגינת הנבל מבהיר את הכוונה הזאת . הן תובעות הערכה חדשה של המיתוס לטובת משהו ארצי יותר ( פשוטו כמשמעו . (! לא את שרידיהם של מלכי המזרח בלבד הרימות אוכלות ; הן מכלות גם את שרידיה של השיטה הפואטית שעל פיה זכו עלילות הגבורה שלהם לתהודה אפית הולמת . ה' יטאטא את בבל ב"מטאטא השמד ; " המטאפורה ה"ביתית" הזאת מבהירה הבהר היטב שמדובר כאן בכמין אנטי אפוס . אבל מילטון אף הוא עמד כמדומה על טיבה השולל את עצמו של השירה המיתולוגית בתנ"ך . בספרים הראשונים של "גן העדן האבוד" לוציפר ובעל זבוב זוכים לכיבודים אפיים מלאים , כמו בפסקה שהבאנו למעלה . אבל בספר התשיעי של האפוס הוא משייך את אמנות הדיבור לכלי נשקו של השטן , ובספר הרביעי של "החזרה לגן עדך אמנות הדיבור וקסם השירה הם הם הפיתוי האחרון של השטן , פיתוי שישו , גיבורה האפי של היצירה הזאת , דוחה כמובן . שירה ואי אמון בשירה שלובים זה בזה ביצירתו של מילטון . הפרדוקס הזה שאנו דנים בו אינו קיים אפוא בתנ"ך בלבד . הוא מתגלה גם בכתבים אחרים הטבועים בחותמם המובהק של מזמורי תהלים , של הנבואה ושל הסיפור המקראי . באותה איגרת אל הקורינתיים , שבה השליח פאולוס מתעלה לשיא של ביטוי פיוטי " > אם בלשנות אנשים ומלאכים אדבר , (" ... הוא גם מוותר במפורש על "גאות הדיבור" וקורא ש"לא לפתות באמרי חכמת בני אדם" ( האיגרת הראשונה אל הקורינתיים , ב . ( 4 , 1 סופרים פרוטסטנטים במאה השבע עשרה אהבו לצטט את הפרק הזה מן האיגרת הראשונה וכן את הפרק באיגרת השנייה , שבו השליח אומר , "בפשטות גמורה אנו מדברים , ולא כמשה אשר נתן מסוה על פניו" ( האיגרת השנייה אל הקורינתיים , ג ' . ( 13-12 "המסווה של משה" — אזכור של שמות לד , — 33 מסמל את שירתו ה"מפתה" של התנ"ך עצמו , בייחוד זו של הנביאים , שעלולה להסתיר מעינינו את אידיאל השיח הנקי והבהיר , שפאולוס מטיף לו כאן . אבל לא פאולוס ולא ממשיכיו לא יכלו להימלט ממקסם "המסווה של משה . " הם הדגישו את השלילה , כמובן , ולא אבו להודות שהשירה היא חלק של החיים הרוחניים ; ואף על פי כן , כשאנו בוחנים את כתביהם אנו רואים שירשו את הפרדוקס . ג'ורג' הרברט , בשני שיריו הנושאים את השם "ירדן , " נפרד לשלום מאמנות השירה , מ"מלים מוזרות ובדיות מקושטות" , ( quaint words and trim invention ) מ"מטאפורות שמפארות ומקשטות את

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help