sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שהיא אסתטית בלבד . " בעולם ההגות היהודית הראה יהודה הלוי ב"ספר הכוזרי" שהתנ"ך מוציא את עצמו מתחום השירה על ידי שהוא מעמיד את הקטגוריה של המשמעות מעל התואם והיופי של החרוז . כיצד ייתכן ששתי הגישות כאחת צודקות ? ספר זה בא לטעון שאמנם כך הדבר . התנ"ך הוא ספרות , ואפילו ספרות נשגבה , ובד בבד הריהו גם אנטי ספרות . ולא מפני שהוא גס ומחוספס , כפי שהיה אוגוסטינוס סבור בימים הראשונים לאחר שהתנצר , אלא מפני שסופריו , שהיו מסוגלים לכל עושרו של האפוס , לכל תחכומן של הרומנסה והליריקה שנודעו בימיהם , הסופרים הללו גם הבינו שעניין להם ביצירה שמטילה ספק בכל האפקטים שהם "ספרותיים" בלבד , והיא מסלקת את האפקטים האלה ומגנה אותם . ביקורתו הארכיטיפית של נורתרופ פריי כבר הוזכרה . זו שימשה בסיס לראות בתנ"ך חלק לא נפרד מן הספרות בכלל . המיתוס או הארכיטיפ הם הצד המשותף , כך נאמר , לתנ"ך ולצורות ספרותיות אחרות ל "מאחר שהארכיטיפים אינם משתייכים לתנ"ך בלבד , אלא הם אבני היסוד של הספרות עצמה בכלל , הארכיטיפים של הספרות המקראית מאפשרים לנו לראות את הקשרים הקושרים אותה לספרות אחרת . " ... אבל הסימטריה המופלאה הזאת של העולם הארכיטיפי כפי שהיא מצטיירת מדברי הנביאים ומחברי המזמורים , הסימטריה הזאת עלולה להוליכנו שולל . החזון המיתולוגי הגדול אמנם מצוי כאן , אבל הוא מכיל בתוכו את האנטיתזה שלו עצמו , כפי שאפשר לראות , לדוגמה , בחזון השאול שבישעיהו יד . בפרק הזה הנביא לועג למלך בבל ומדמה אותו להילל , בנו של שחר , הלא הוא אל השחר במיתולוגיה הכנענית , שבעל משליכו ארצה ! איך נפלת משמים הילל ןן שדור נגדעת לארץ ח 1 ל # על ג 1 ים : ( יש' יד , ( 12 י לא הדים בלבד למקורות מיתולוגיים יש כאן : הדברים הללו עצמם שימשו מקור השראה לתמונה המיתית אפית ביצירתו של מילטון , שבה לוציפר פונה אל בעל זבוב , המלאך שנפל.- האם אתה הוא ? איך נפלת כה ? איכה $ נתה ךמותך ? אתה , אשר במחוזי א 1 ר וגיל , עוטה הוד על נעלית גם מרבבות כרובים עטורי זיו . " ) גךהעדן האבוד" ( 86-82 , 1 פרק יד בישעיהו הוא דוגמה של אוסמוזה ספרותית , של זרימה חופשית של מוטיבים מיתולוגיים אל התנ"ך , וממנו אל כתבים אחרים . אבל אם נעמיק לעיין בפרק הזה , ובייחוד בפסוקים הסמוכים לפסוק 12 לפניו ואחריו , נוכל לומר

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help