sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההיסטוריה של חיי היום יום מאפשרת לנו להתבונן באותן תגובות פרטיות , אישיות , ולעתים קרובות נסתרות . יהודי גרמניה היטלטלו בין התקדמות לנסיגה לאחור , בין הצלחה לבין פורענות קשה . החברה הגרמנית הרחיקה יהודים במהלך המאה ה , 18 נפתחה בפניהם באופן חלקי במאה ה 19 ובראשית המאה העשרים , והפכה רצחנית בתקופה הנאצית . מנקודת המבט היהודית אימוץ התרבות החילונית של אירופה המודרנית ( הנאורות ) והמאבק לשוויון זכויות ( אמנציפציה ) במהלך המאות ה 18 וה 19 גבו מחיר כבד במונחים של מאמץ , חרדה ותסכול . אפילו בשנים הטובות של הקדמה ליוותה את היהודים תחושת חוסר ביטחון בסיסית , אשר התאמתה והתעצמה עם כל איום חדש , ונצרבה בזיכרונם של הדורות העוקבים . על אף פערים ניכרים בעושר ובתרבות חשו יהודי גרמניה תחושה משותפת של פגיעות . אין זה אומר , שיהודים חיו תמיד בצלה של חרדה מפני רצח עם , או שהשואה הייתה בלתי נמנעת - השקפה המופיעה לעתים קרובות בתולדות יהודי גרמניה . אכן אין ספק , שהאנטישמיות המשיכה לשמש מוטיב מרכזי ומטיל אימה לאורך ההיסטוריה של יהודי גרמניה . שליטים בימי הביניים ובעת החדשה המוקדמת הפלו את היהודים לרעה בפוליטיקה , בכלכלה ובחברה , וזכו בכך לתמיכת הכנסייה ולאהדה עממית . יהודים לא היו רשאים לחיות במקום שבחרו בו , היה עליהם לשלם מסים נוספים , והם סבלו משורה של הפליות , הן פחותות ערך והן משמעותיות , על פי רצונם וגחמותיהם של השליטים המקומיים ושל השכבה השלטת . יתרה מזו , הם היו נתונים שוב ושוב לחסדיו של המון זועם . בעידן המודרני התפתחה אי הסובלנות הדתית לכדי שנאה גזענית . גרמניה זכתה בתואר הלא מחמיא של הארץ שעל אדמתה צמח ושגשג המונח אנטישמיות , נוסף על היותה המדינה האחראית לשואה . ובכל זאת , מאמצע המאה ה 19 ועד לתקופת רפובליקת ויימר קצרו יהודים הצלחה בגרמניה . במחצית השנייה של המאה ה 19 העניקו ממשלותיהן של מדינות גרמניה אמנציפציה ליהודים , כשהן מאפשרות להם להתיישב בכל מקום שבו יבחרו ולקחת חלק בחיי הכלכלה , תוך הגבלות פורמליות מעטות . נוסף לכך נפתחו בפניהם שערי האוניברסיטאות , ולאחר איחוד גרמניה אפשרה הקיסרות הגרמנית ( 1918-1871 ) השתתפות מלאה של היהודים בחיים הפוליטיים . תולדותיהן של שנים אלה שוללות את הפרשנות הפשטנית , כאילו צעדה האנטישמיות הגרמנית בקו ישר מימי לותר עד היטלר . קשובה ( המתייחס למעמד הפועלים , ( תרבות עממית , עמ י ;' antisemitisch' pragte" , Frankfurter Allgemeine Zeitung , 21 Aug . 2002 , p . 3 Friedrich Niewohner & Reizbare Volksseele , "Warum ein Jude den Begriff . 191 צימרמן , וילהלם מאר .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help