sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ותמורות תרבותיות על החוויות הסובייקטיביות , וכיצד עיצבו לעצמם ירידים את מקומם בחברה על רקע תהליכים אלו . ניסינו לגלות את ההיבטים המאפיינים חיים רגילים - רגשותיהם של אנשים , דימוים העצמי והמנטליות שלהם . שאלנו את עצמנו , כיצד פירשו יהודים מן השורה את עולמם : כיצד הבינו את התמורות שיצר התיעוש ? כיצד קיבלו החלטות לחדור לתחום מקצועי חדש או להישאר בעיסוקם הקודם ? כיצד פירשו את צמיחתם של האיגודים החברתיים , ( Vereine ) שפעילותם הואצה על רקע האנטישמיות של שלהי המאה ה ? 19 האם הצטרפו לאיגודים לא יהודיים ? ניסינו לבחון את הנסיבות החומריות ואת הקשרים החברתיים של חיי היום יום , תוך שאנו מתמקדים בהיסטוריה החברתית , על ממדיה ההווייתיים או הסובייקטיביים . לידקה , היסטוריון של חיי היום יום , יצק את המונח Eigensinn כדי לתאר כיצד הפכו אנשים לסוכנים פעילים בתוך עולמם , כיצד סירבו להסתפק בתגובות על כוחות חיצוניים , וכיצד התמודדו עם ההגבלות . הוא ציין , כי "אין ספור הדרכים הזעירות , שבאמצעותן יצרו והגנו [ הפועלים ] על תחושת האני , יצרו מעין גבולות של מרחב אוטונומי , ובאופן כללי אישרו את נוכחותם בתוך עולם מגביל ועוין . " דברים אלה יכלו להיאמר ממש באותה מידה על יהודי גרמניה . היהודים , שחיו בתוך חברה שלעתים קרובות הייתה עוינת מבחינה פוליטית , חברתית ותרבותית , לא היו רק קרבנות , אלא גם כוח פעיל : הם פענחו אירועים והעניקו להם משמעות חדשה , הגנו על עצמם , ולעתים השיגו את מבוקשם . אפילו כאשר אימצו את התרבות הגרמנית עשו זאת מתוך משא ומתן , כשהם משמרים חלקים בתרבות היהודית החשובים בעיניהם . נוסף לכך , כאשר התמודדו עם אנטישמיות בגלוי ובאומץ , שילמו על כך פעמים רבות מחיר פנימי כבד . אפילו בתקופות הטובות ביותר המשיכה האנטישמיות להגביל שאיפות והישגים ולגרום לחרדות וייסורים . אם הגיבו היהודים בבריחה , אם במאבק אם בדרך ביניים - הרי שהאנטישמיות השפיעה על ביטחונם העצמי , על כבודם העצמי ועל נחישותם . 5 סוג זה של היסטוריה מוכר בגרמניה D , Alltagsgeschichte או היסטוריה של חיי היום יום . המושג Alltagsgeschichte רומז על היסטוריה "מלמטה . " בבריטניה צמחה כתיבה היסטורית זו מתוך תולדות מעמד הפועלים בהשפעה מרקסיסטית , ובארצות הברית מתוך סוציולוגיה לא מרקסיסטית ומתוך השמאל החדש . אף שלא עשינו זאת בספר זה , המושג Alltagsgeschichte מתמקד לעתים קרובות במחקרים מיקרו היסטוריים . לדוגמה מצוינת ראו סביאן , רכוש , ייצור ומשפחה ; הנ '' ל , קרבת דם . 6 אילי , בספרו היסטוריית יום יום , מציע ניתוח של הדרך שבה יש להבחין בין "היסטוריה של היומיום" ( Alltagsgeschichte ) לבין היסטוריה חברתית . ראו שם עמ ' , 343-297 ובמיוחד עמ' . 343-340 , 315-314 7 המושג Eigensinn הוגדר כ '' הקצאה מחדש באופן יצירתי של תנאי החיים היום יומיים , " והוא מסייע לנו לבחון פעילות אישית ( לידקה , היי הפרט ופוליטיקה . (

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help