sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מודל M . o . E-n המושג "סגנון קיום" מתייחס לגישה או לנטייה בסיסית של היחיד , שעל פיה הוא מפתח סגנון התנהגותי ודרכי תגובה לעולמו הפנימי ולסביבתו החיצונית . הוא כולל מגוון רחב של אופני התנהגות ודרכי פעילות , ובא לידי ביטוי בקשת רחבה של נסיבות ומצבי חיים . הנחת היסוד היא שסגנון הקיום נקבע בשלבים מוקדמים של חיי האדם , ומראה יציבות במהלך חייו . ( Fromm , 1976 ) ניתן לומר כי מעבר למגוון האינסופי של ההתנהגות האנושית , פרטים מראים עקביות גבוהה באופן שבו הם מגיבים לעולמם הפנימי והחיצוני . אינדיווידואליות יציבה זו מושפעת במידה רבה ממערכת הגישות שאומצה באמצעות התנסות חיים ומבוססת עליה . למרות מידת היציבות הגדולה של סגנונות הקיים , אין להתייחס אליהם כאל מרכיבים "נוקשים . " התנסויות החיים וכן התערבויות מתוכננות שיטתיות יכולות לשנות את סגנון הקיום ( רנד , בספר זה . ( סגנון ה"שיהיה לי" ( Having-m סגנון ה"שיהיה לי" מהווה , לטענת פרום 1976 ) , ותווז , (^ 0 את הסגנון המרכזי בחכרה המערבית המודרנית , שהיא ביסודה חברה צרכנית . מסיבה זו , טוען פרום , אנו נוטים לקבלו כדפוס מוכן מאליו , ושוכחים את העובדה שהוא מהווה רק אופציה אפשרית אחת . כסגנון קיום זה , הפרט או הקבוצה מתייחסים לעצמם ולזולת מתוך ראייה רכושנית , שלפיה האדם שואף להיות הבעלים של רכוש רב עד כמה שאפשר . הרכוש אינו בהכרח חומרי בלבד , אלא הוא מתייחס גם לדרכי אינטראקציה חברתית , לעולם הידע וכדומה . מעבר לעצם צבירתו הוא גם כעל משמעות סימבולית , ומעניק סטטוס , כוח ושליטה . גישה זו קובעת את מעמדו של האדם בעיני האחרים , בה במידה שהיא מבנה את זהותו בעיני עצמו , בהתאמה יחסית למה ששייך לו או למידת השליטה שלו באחרים . בסגנון קיום זה חפצים או רכוש סימבולי הם הדבר החשוב ביותר עבור הפרט , וחייו מעוגנים סביב מאמציו להשיגם . סגנון קיום זה מבטא , אם כך , את נטיות האדם להתייחס אל עולמו , אל תחומי עיסוקו ואל מערכות היחסים שלו עם בני האדם בדרך של רכושנות ושליטה , כאשר נטייה זו אינה מוגבלת לעולם המטריאלי , אלא מתייחסת גם לעולם הרוחני והמופשט . קשה להבין כיצד סגנון זה הופך להיות סגנון דומיננטי , בשעה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help