sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אצל האדם כיצור אנושי תהליכי ההתפתחות השונים מובילים אותו אל אופני חשיבה או רגש והתנהגות , השונים זה מזה לפעמים בקיצוניות , אך האופי האינטגרטיבי של האדם מאפשר לאחד את שתי הנטיות האנטגוניסטיות ולחוש את הרציפות שמעבר לשינויים . ואכן , כאשר אנו עובדים על יכולת ההשתנות של האדם , אנחנו חייבים לחזק את התחושה הקיומית ואת הרציפות הקיומית הזו אל מעבר לשינויים הדרמטיים החלים באדם . המוביליות המתוארת על ידי המחברים בספר , בעקבות תורתו של פרופ' רנד , תואמת בהחלט תהליכים אלו . הרמב"ם במלרד'ננלכים , חלק שלישי , פרק נ"ד , מונה את ארבע השלמויות : ( 1 ) שלמות הרכוש ( 2 ) שלמות הכושר הגופני ( 3 ) שלמות המעלות המידתיות , דהיינו שלמות המוסר המתבטא במצוות ( 4 ) שלמות השגת המעלות ההגיוניות , דהיינו הכרת ה . ' שלמויות אלה הן הכרחיות , אך אינן יוצרות את השלמות המייחדת את האדם משאר היצורים . כך ה ^ מ - *!^ "שיהיה לי" - העושר , שלמות הרכוש , איננו מוסיף לשלמותו של האדם בהיותו כולו מחוצה לו . ארם יכול להיות בעל רכוש גדול , ואפילו לא לדעת שיש לו כל זה , אז במה יוסיף זה לשלמותו . אם באחד הבנקים שהוא לא מכיר מונחים לזכותו כל אדמות אלסקה , האם זה משנה במשהו אותו ואת שלמותו ? ואילו היינו מתייחסים ל"שיהיה לי" רק כאל שאיפה , וכי השאיפה יש בה כדי לשנות את קיומו ואת הכוח הגופני שרבים רוצים לרכוש ? ובמה משיג האדם החזק הזה את שלמותו שהיא ייחודיותו ? ואפילו הגורם השלישי , דהיינו חכמתו ומסורותיו ומידותיו הטובות של האדם , דהיינו ההתנהגויות החברתיות , הרי הן כולן תלויות בקיומה של סביבה אנושית שלה הוא יכול לייחס מידות אלה . ומה יקרה לו לאותו האיש המוצא עצמו כאופן היפותטי מבודד בתוך אי , האם שלמות המבוססת על חכמתו ועל מוסריותו לא תמומש עקב היותו בודד ולא מסוגל לממש את שלמותו , זו הדורשת הימצאותה של חברה ? הרמב"ם מגיע למסקנה שהשלמות האנושית מתבטאת רק באותה הכרה אולטימטיבית של ה . ' גם הרמב"ם המבסס את דבריו על ירמיהו : "אל יתהלל חכם בחכמתו , ואל יתהלל הגיבור בגבורתו , ואל יתהלל עשיר בעשרו , כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידע אותי" ( ירמיה ט , כב-כג , ( רואה את השלמויות האלה כשלבים הכרחיים המובילים את האדם ומאפשרים לזוכים לכך להגיע אל השלב האולטימטיבי של שלמות האדם .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help