sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

לשנות את עצמו תוך כדי היענות למניעים פנימיים או חיצוניים גם יחד , ולדרישה המורכבת הנובעת הן מהלחצים הפנימיים והן מהתנאים הסביבתיים המשתנים . לעומת תפיסה זו , הצענו במשותף עם המחבר את המושג "מצב" ( state ) כתחליף ובניגוד למושג "תכונה" . ( trait ) המצב יכול ליצור באדם נטייה לסוג של תפקוד פחות או יותר קבוע , אולם מעצם היותו מצב , הוא נתון לשינוי . לא כך כאשר מדובר בתכונה תורשתית או אפילו נרכשת , שלכאורה אינה ניתנת לשינוי , והיא מהווה אלמנט קבוע שאינו תלוי בגורם שהביא להתהוותה . נובע מכאן שקיימות שתי אפשרויות יסוד לשינוי האדם : . 1 שינוי המצב שהביא להתנהגות המסוימת . . 2 תהליך רצוני , פנימי או חיצוני , שישנה את המצב או יבטל את משמעותו , בכך שיביא לשינוי משמעותי מהותי בהתנהלות חייו של האדם . בפרק הראשון של קובץ זה מביא לנו המחבר מערך שלם של תכונות של סגנונות הקיום , על ידי תוספת המושג "נטייה" לסגנונות שבמודל . הנטיות השונות - to have , to be , to do יכולות להתקיים ביחד , ויכולות לעבור תהליך של שינוי רמת השליטה של סגנון אחד בהשוואה לאחר . יכולת גמישות זו הופכת את סגנונות הקיום למערכת יסודות דינמיים של האישיות , שלא מעט גורמים יכולים להיות אחראים לכך שניתן לשנות את עוצמתם ואת מקומם בהתאם לצרכים החיצוניים והפנימיים כאחד . מבחינה זו התאוריה של סגנונות הקיום היא מרכיב חשוב ביותר בתורת יכולת ההשתנות , והיא משמשת תוספת בעלת ערך מיוחד כמנגנון מווסת , מפעיל ונענה למצבים השונים הנוצרים בארם . יתרה מזאת , האופי הדינמי של סגנונות הקיום נוצר ללא מערכת קונפליקטים והתמודדויות המאפיינים תהליך שבא לשנות את סגנון הקיום של האדם . לדוגמה אביא את התפיסה הרואה באדם שתי נטיות אנטגוניסטיות : האחת , להתקיים - to exist - ומשמעותו להתקיים לאורך , ברציפות , בהמשכיות בלתי משתנה לאורך כל חיי האדם . במילים אחרות , זוהי תפיסת האדם שהוא היום מה שהיה אתמול , ויהיה מחר מה שהוא היום , וכך ימשיך ברצף קיומי זה לאורך כל חייו . הנטייה האחרת מכונה לעתים הנטייה לחיות - to live - והמאפיין אותה הוא השינוי המתמיד שהיצור החי עובר אותו , כתהליך התפתחותי ובתהליך הסתגלותי .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help