sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק א מבוא חקר ההיסטוריה של ממשלת המנדט מציב אפשרות לבחור אלטרנטיבה אחת מבין כמה גישות . האם לבחון את הנושא כפרק בהיסטוריה המנהלית של ארץ ישראל ? האם לבחון את הממשל בארץ מבחינת תרומתו החיובית או השלילית להקמת הבית הלאומי ? האם לראות בממשל המנדטורי בארץ בראש וראשונה כלי ביצוע של המדיניות הבריטית בארץ ישראל , תוך העמדת מדיניות זו במרכז ? המייחד את הגישה בספר זה היא בחינת תפקודה של ממשלת המנדט כיחידה מנהלית פוליטית , אשר בצד היותה מכשיר ביצוע של ממשלת בריטניה התמודדה עם צרכים פנימיים ואינטרסים מוסדיים שהכתיבו את פעולתה . מבחינה היררכית הייתה ממשלת המנדט חוליה בשרשרת הפיקוד שמרכזה בלונדון . ברם , היותה מופקדת על ביצוע המדיניות הלכה למעשה הקנתה לה מצד אחד עצמה וסמכות אך מן הצד האחר גם קירבה אותה למסכת של מגבלות ואילוצים . פעולת ממשלת המנדט לא נשענה , מבחינה פורמלית , על הסכמת הנשלטים . אבל , גם משטרים בלא הליך דמוקרטי , ובכללם משטרים קולוניאליים , זקוקים למידה של לגיטימציה פוליטית , כלומר להחדרתה של ההכרה בקרב הנשלטים כי הם בעלי סמכות לשלוט . לגיטימציה מעין זו תיתכן בדרך של אינדוקטרינציה רעיונית , על ידי שימוש במערכת סטטוס הנותנת מקום להשתלבותם של גורמים מקומיים , ובדרך של הטבות אישיות וקבוצתיות . גישה מקובלת בתקופה הקולוניאלית הייתה פטרונות פוליטית לצורותיה , שבה שאב השלטון תמיכה משימוש מגמתי במשאבים חמריים או סימבוליים באופן שיש בו לעודד קבוצות חברתיות או סוגי התנהגות רצויים מחד גיסא ומאידך גיסא להטיל עונש על קבוצות , שהתנהגותן איננה עולה בקנה אחד עם המדיניות הקולוניאלית . 1 המונח 'פטרונות פוליטית' נוגע למערכת יחסי חליפין , שכה המימשל נותן לחלקי אוכלוסייה שונים משאבים פוליטיים , כלכליים ואחרים תמורת לגיטימציה , קבלת-מרות וביצוע משימות שהמימשל מעוניין בהן . היחסים מתאפיינים בחוסר שוויון הנובע ממונופול שיש לפטרון על המשאבים שהם חיוניים ללקוחות . תהליך החליפין הוא בעיקרו פרטיקולריסטי , איננו פורמלי ואיננו ספציפי . הוא משקף התקשרות ארוכת זמן , שבה המשאבים השונים אינם מופרדים . לפטרון הזכות לבחור מחדש את שותפיו אם הקודמים אינם ממלאים את חובתם . הלקוחות

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help