sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה כחמש שנים מתום מלחמת המפרץ ( 1991 ) הקלטתי בני נוער ומבוגרים שסיפרו חוויות מהמלחמה ההיא לפני קבוצה מבני-גילם , כמו למשל : מי נתקע כמקלחת בזמן האזעקה ? את איזה ילד שכחו נחוץ ? ומה עשו עם הכלב ? מתוך ההקלטות נבחרו 60 סיפורים על חוויה אישית טראומטית , המהווים בסיס לעבודת המחקר המוצגת בספר זה ( ראו דגמי סיפורים בנספח . ( IV העבודה שייכת לתחום הפסיכולינגוויסטיקה ההתפתחותית . היא התמקדה בהתפתחות היכולת להשתמש באמצעי הבעה לשוניים הקרויים "אמצע » הערכה נרטיבית" ( narrative evaluation ) והונחתה על ידי פרופסור רות ברמן . להערכה הנרטיבית שייכים כל אותם ביטויי לשון המוסיפים לסיפור את הזווית האישית של המספר ו / או מדרגים את חשיבות האירועים ו / או מעצבים את הרעיונות שלצורך הבעתם מאוזכרים האירועים . כמו כן הם גורמים למעורבות של הנמען ומוסיפים לסיפור לחלוחית של הומור ותחכום . במילים אחרות , אמצע * ההערכה מעניקים לסיפור את התכלית שלשמה הוא מסיפר . ( Labov , 1972 ) הוספת "אמצעי הערכה " תוך כדי ארגון עלילת הסיפור היא משימה מורכבת ביותר , והיא נשענת על רמות ההתפתחות של המספרים בכמה תחומים , ובהם : התפתחות קוגניטיבית-חברתית , הטמעה מנטלית של "הסכמה הנרטיבית " ותפעול מיומנויות לשון . על כן אין זה פלא , שהשיבוץ של "אמצעי הערכה " בסיפור הוא בין המיומנויות הנרכשות מאוחר יחסית במכלול של ההתפתחות הנרטיבית . האיחור ברכישה הוא גם הסיבה לכך שמחקר זה בוחן את הוספת ההערכה לסיפורים דווקא לאורך ההתבגרות . מחקר העוסק בהתפתחות נרטיבית הוא מחקר רב-תחומי : הוא משלב בלשנות עם תורת הספרות ועם התפתחות קוגניטיבית וחברתית . הספר מיועד , אם כן , לקהל מגוון המתעניין בכל אחד מהתחומים הללו . על מנת להתאימו לקהל קוראים רחב ולבסס ידע משותף נרחב , הושמטו ממנו דיונים בלשניים טהורים ונוספו לו הבהרות והדגמות למונחים שונים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help