sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

עמדותיו שונות מעמדות קודמיו . בעבורו משה אינו רק סופר התורה , אלא הוא "בעל התורה . " משה קיבל את התורה והבין אותה בדרך המיוחדת לו , דרך שלא ניתנה למסירה לדורות שאחריו ( אברהם עברי , דמות משה במחשבת הרמב '' ם . ( על חידוש ומקוריות מעיד גם חקר ההקשרים ההיסטוריים של גישת הרמב " ם על ההשפעות שהכוכבים מפעילים על העולם התלת ירחי . הקוסמולוגיה של ארבעת הכדורים היא החידוש היחיד כמעט של הרמב " ם בתחום המדע והוא חורג מן המוסכמות המדעיות של זמנו . הרמב " ם הגיע לחידוש הזה מתוך רצון להבין לאשורו את חזון המרכבה של יחזקאל . משמע שהמניע הדתי ( המסורתי ) השפיע על חדשנותו המדעית ( גד פרוידנטל , ארבעת הכדורים של הרמב " ם : ארבע הערות [ מורה הנבוכים , חלק ב , פרקים ט—י . ([ משפחת התיכונים הייתה מבשרת החידושים שבחיבורי הרמב"ם בהיותה המתווכת בין חיבורי הרמב"ם שנכתבו ערבית לבין קוראי העברית בעולם היהודי . בשלושה מאמרים בקובץ משמשת יצירתו של שמואל אבן תיבון מעין מראה לבחינת חדשנותו של הרמב"ם בעיני בני זמנו . מורה הנבוכים בתיווך התיכונים לא רק הגיע לידיים יהודיות אלא גם פתח לעולמה של אירופה היהודית המשכילה פתח לפילוסופיה . תכלית עבודתו של שמואל אבן תיבון הייתה הפצת פירוש הרמב " ם ליהדות כדת פילוסופית . הוא הציג עצמו כמפיץ וזו הייתה תכלית העברת התכנים של התרבות הערבית הלא יהודית בתרגום לעברית . מפעלו של אבן תיבון עורר התנגדות בחוגים שונים במאה השלוש עשרה בשל חדשנותו , ובשל כך נמתחה ביקורת גם על הרמב " ם ( קרלום פרנקל , פירוש היהדות כדת פילוסופית . ( רבים מתלמידי הרמב"ם , ששמואל אבן תיבון שימש להם מורה דרך , לא דבקו בהשקפתו החברתית של הרמב"ם , המצפה שהפילוסוף יהיה מעורב בחיי הציבור , ולא אימצו את פעילותו ההלכתית והפוליטית . אבן תיבון ביקר את הרמב " ם על כך והתווה את הדרך האידאלית בעיניו - דרכו של החכם המתבודד המצוי בראש סולם העילית האינטלקטואלית . ביקורתו של אבן תיבון שוחזרה משברי ציטוטים המתגבשים לכלל משנה שלמה על מקומו של ההוגה בחברה ( אביעזר רביצקי , ייעודו הפוליטי של הפילוסוף : שמואל אבן תיבון לעומת הרמב"ם . ( אפיון המסורת הפילוסופית מבית מדרשם של רמב"ם ושמואל אבן תיבון מצטיירת גם בפרשנות המקרא , בפרשנות של ספרות חז"ל ובביאורי טעמי המצוות . בחינת חיבוריהם של כמה מצאצאי אבן תיבון וחוגו , עד לר ' מנחם המאירי , מורה שחיבורים אלה התפתחו מהערותיו של הרמב"ם במורה נבוכים . שיטת הבחינה הזו של חיבורי הרמב"ם בהשתקפות הדורות הסמוכים לו מתאימה גם לאזורים אחרים שבהם נוסדה מסורת הצועדת בעקבות הרמב " ם ( יעקב

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help