sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

במפתח לספר הזה יסייע בידי המבקשים לקבל תמונה מלאה של ההקשרים הקלסיים של משנת הרמב"ם . אשר למתודולוגיה שבה בחר הרמב"ם להציע את הגותו , מתברר כי בתחומים מרכזיים ומהותיים במורה הנבוכים התרחק הרמב"ם מדרכי החשיבה המדעית האריסטוטלית וסלל לו דרך עצמאית . מקרה המבחן של חטיבת הפרקים העוסקת בשבלים הפועלים והנבדלים מלמד כי חידושי הרמב " ם אינם נעוצים דווקא בפרי החשיבה המדעית ההיסקית , ההולמת את החיבורים השגרתיים בשלהי ימי הביניים . עמדתו המקורית הייתה כי ההישגים בתורת האלוהות יושגו בדרכים אחרות - במקרה הנדון השימוש המופלג באנלוגיות זדו שוורץ , דרכי החשיבה הפילוסופית של הרמב"ם : מבט חדש [ עיון במורה הנבוכים ב , ב-יב . ([ אפשר לראות גם את השימוש בתארים השליליים של האל אצל הרמב " ם ביחס להגות הקדומה . אם הרמב " ם דגל בתאולוגיה שלילית משמע שייחומי תואר שליליים הם התבנית העיקרית של היגדים אמיתיים שניתן לאומרם או לדעת אותם על האל . היסוד החדשני של הרמב " ם בעניין זה אינו בצירוף הדוקטרינות האריסטוטליות . חידושו של הרמב " ם היה בכלל הטיעון של הפרק המתבסס על עמדות שהציע פלוטינוס בעד ראשוניות הישות המטפיסית המובהקת , היינו ה " אחד , " ואין בכוח האדם לדעת את המטפיסיקה ( יוסף שטרן , חידת מורה נבוכים א , סח . ( העיון בהגותו של הרמב " ם בזיקה משווה למחברים ערבים מצמצמת את הערכתו כמחדש . החדשנות והמקוריות של הרמב"ם התבטאו בגישות שראוי לכנות פונדמנטליםטיות , כלומר דבקות בעיקרי אמונה יסודיים , ואלה רווחו בזמנו של הרמב " ם - תקופת הפעילות וההגות המווחדית . השפעות אלה ניכרו לא בשולי עבודתו של הרמב " ם אלא במהותה : היחס למקורות ידע בסיסיים ולעקרונות בסיסיים המשפיעים הן על יצירתו ההלכתית הן על עמדותיו התאולוגיות והפילוסופיות . התייחסותו למקורות המכוננים כאל מקורות סמכות בלעדיים , הנראית שמרנית , היא זו שאפשרה לו גישה עצמאית ומהפכנית ליצירת הדורות שקדמו לו ( שרה סטרומזה , הרמב " ם : הוגה " פונדמנטליסטי . (?" דומה היא המסקנה מהשוואות ממוקדות של הגותו של הרמב " ם . הרמב " ם כהוגה היה נאמן למסגרות קלסיות ובכך יש לשקול להגדירו כשמרן . מושג החשק אצל הרמב"ם מעוגן בבסיסה של תפיסה פילוסופית רציונלית במהותה , להבדיל מגישה במחקר הרוצה לראותו כבעל נטייה מיסטית ומהפכנית . משמעות זו של מושג החשק מקובלת אצל שני ההוגים המוסלמים , אבן סינא ואלגזאלי ( עמירה ערן , בין חשק לשוני לחשק שכלי אצל אבן םינא ואלגזאלי . ( למרות הטיעונים שהועלו לעיל להגדרת הרמב " ם כשמרן , יש אצלו חידושים בסוגיות רבות אחרות , דוגמת דמותו של משה . משה מוצג במשנת הרמב " ם באחראי על היהדות התלמודית והרבנית בהיותו המקור לתורה שבכתב ובעל פה . בכך התעמת הרמב " ם עם הגישה הקראית בת זמנו . הוא לא היה הראשון שהעמיד את משה כדמות מרכזית אך

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help