sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

האדריכלי של חיבור זה של הרמב"ם נחשף בעיון מבני ביחידות הקטנות של הספר . מן המבנה עולים הסברים לתוכן משנתו של הרמב"ם , תוכן שהמבנה משרת אותו . בדיקת כמה מבנים שנקט הרמב"ם מעידה על עקביות בכמה עניינים : מיקום ההכרזה על תוכן הפרק והמצווה המוצגת במוקדו ; סמיכות פרשיות בין נושאים המספקת לקורא טיעון תוכני מרומז ובעל חשיבות רבה בהגותו של הרמב"ם ; וניגוד דיאלקטי שבו הציע הרמב"ם עמדה בכיוון אחד ומיד פנה להציע כיוון אחר , לשם איזון ומניעת ההבנה הפשטנית של קוראיו ( דב םפטימוס , מבנה וטיעון בספר המדע . ( העיון בסוגיות מן המשפט הציבורי , מעמד האישה , המשפט הפרטי ( ערבות ומצרנות ) ושיטת הפסיקה והכתיבה של הרמב"ם , מעלה כי דרכו של הרמב"ם הייתה להאיר את ההלכה היהודית לפי מקורותיה . ואולם המניעים לכתיבתו ודפוסי הכתיבה שאימץ לעצמו מקורם בספרות המוסלמית בת זמנו ובספרות המעתזילית ( גדעון ליבזון , זיקת הרמב"ם להלכה המוסלמית , על רקע תקופתו . ( רוב המחקרים בקובץ עוסקים בשאלת החדשנות והשמרנות בהגותו של הרמב " ם . חטיבה אחת שלהם מוקדשת לתוכנות העולות ממשנתו וחטיבה אחרת לבחינתו אל מול מקורות הגות שקדמו לו ולבני זמנו . הבחנה בין הכתבים המוקדמים והמאוחרים של הרמב"ם בעניין מגבלות הידיעה האנושית מעלה , שחידושו של הרמב"ם היה במודעות לבעיה שקבלת קנה המידה האריםטוטלי של "האפשר" ו " הנמנע" אינה עולה בקנה אחד עם קבלת הרעיון של בריאת עולם רצונית . במשנתו המאוחרת לא שבר אפוא הרמב"ם את התפיסות הקיימות בסוגיה זו אלא עימת אותן , וחידד את המבוכה שבהעדר פתרון למפגש שבין הרצון האלוהי לגבולות המדע ( בצלאל מנקין , מה בין הכתבים המוקדמים והמאוחרים של הרמב " ם בעניין מגבלות הידיעה האנושית . (? בחינה אחרת של תפיסת האדם אצל הרמב " ם מוקדשת למקומם השונה של כוחות הנפש במשנתו לעומת משנתו של ר' יהודה הלוי . ניתוח העמדות הפסיכולוגיות נשען על שלושה היבטים : מרכיבי האנטומיה של הנפש - מידות טובות ומידות רעות , שילוב מרכיבי כוחות הנפש בעולם הזה ובעולם הבא , והנבואה . העמדת הפסיכולוגיה כהכנה הכרחית ללימוד התורה והמוסר היא עמדת יסוד של הרמב"ם בעבודתו . גישת הרמב " ם הולכת בנתיב של סוקראטס ואריסטו אך גם ממשיכה ומחזקת את עמדת ריה"ל בהתאמות הנדרשות לעמדה הנטוראלית שלו ( לן א' גודמן , הפסיכולוגיה של הרמב"ם ור' יהודה הלוי . ( כיוון נוסף להבנת תפיסתו של הרמב"ם את ימות המשיח הוא הכיוון ההגותי ההקשרי . גישת הרמב"ם לימות המשיח אינה תרגיל בחיזוי עתידות אלא

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help