sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המוגדרים שממלאים הילד והמבוגר במערכת יחסים נתונה ; האוריינטציה האחרת היא אישיותית , כלומר מתפתחת לאחר שכבר נוצרה מערכת של יחסים ואינה תלויה בתפקידים שהשניים ממלאים במערכת היחסים הזאת . באוריינטציית ההתייחסות הפונקציונלית מתבטא מן הסתם תפקידו של המורה כהקניה של ירע . ואילו באוריינטציית ההתייחסות האישיותית אפשר שתפקידו של המורה יתבטא גם בטיפוח אישיותו של התלמיד ובדאגה לרווחתו האישית . תיאורטיקנים של פסיכולוגיה וחינוך חלוקים ביניהם באשר לחשיבותם היחסית של המרכיב הדידקטי ושל המרכיב הבין-אישי בקשרי הגומלין שבין מורים לתלמידים . אפשר לאפיין את קשת התפישות השונות בסוגיה זו על פי מקומו של התפקיד הפסיכולוגי בקשר מורה-תלמיד באותה הקשת . בקצה אחד שלה עומדת התפישה שעל המורה לשלב בתפקידו הן הוראה והן דאגה לטיפוח התלמיד ועידוד צמיחתו האישית . תפישה זו מאפיינת את הגישה הפסיכואנליטית ואת הגישה ההומניסטית . בקצה האחר של הקשת עומדת התפישה הקוראת להגביל את הקשר של המורה עם תלמידיו לתחום ההוראה-הלמידה בלבד . תפישה המאפיינת את הגישה הביהביוריסטית . הגישה הפסיכואנליטית של פרויד הציגה משנה סדורה על מהותו של האדם , המכנה הנפשי שלו והתהליכים שהוא עובר , ובהם תהליך ההתפתחות . גישה זו לא התמקדה בתחום החינוך , ואולם מהעקרונות התיאורטיים שלה אפשר לגזור תפישה רצויה בקשר שבין המורה לתלמיד . שניים מהעקרונות המרכזיים של הפסיכואנליזה נוגעים באופן ישיר בסוגיה הנדונה , דהיינו מה הוא תפקידו של המורה בסיוע לתלמיד שנקלע למצוקות אישיות . על פי העיקרון הראשון , שעניינו מקומו של הלא מודע בהבנת האדם , חלק ניכר מן המניעים להתנהגות האדם ולדרכי ההתנהגות שלו מקורם בתהליכים לא מודעים . ההסברים שנותנים בני האדם להתנהגותם אינם המניעים האמיתיים דווקא , שחבויים בלא מודע . כך , למשל , ילד שמפריע למורה במהלך שיעור יסביר את התנהגותו בהתנכלות של המורה אליו , או בשעמום , אך בדיקה מעמיקה יותר תעלה שהמניע הוא שונה . העיקרון השני מצביע על הקשר שבין הילד לבין דמויות משמעותיות בסביבתו הקרובה , ובייחוד ההורים , כגורם מכריע כעיצוב אישיותו והתנהגותו בתהליך ההתפתחות שלו . קשר זה מוטבע עמוק בנפשו של הילד , והוא נושא אותו עמו למפגשים עם דמויות אחרות במהלך חייו . דפוס הקשר שיתפתח בין הילד למורה , למשל , משקף במידה רבה את הקשר שהתפתח בילדות בין הילד לאביו , אף על

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help