sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הקשר מורה-תלמיד - נקודת מבט תיאורטית על אף המורכבות הרבה של יחסי הגומלין שבין המורה לתלמידיו , בולטים בהם שני מרכיבים בסיסיים : האחד , דידקטי במהותו , הכרוך בתהליך ההוראה-הלמידה , והאחר , פסיכולוגי במהותו , הבא לידי ביטוי בקשר הבין-אישי המתפתח ביניהם , מקצתו במודע ומקצתו שלא במודע . מרכיב ההוראה-הלמירה הוא מובנה , פורמלי וברור למדי : התפקידים של המורה והתלמיד מוגדרים למרי והציפיות ברורות ומוסכמות על הכול , דהיינו הרחבת הידע של התלמיד . יש לציין , שתהליך זה מאופיין בקשר מורה-תלמידים יותר מאשר בקשר מורה-תלמיד , כיוון שהמורה הוא מורה של כולם , ועליו להקנות מידה שווה של ידע לכל תלמיד ותלמיד . התהליך הבין-אישי מובנה הרבה פחות מאשר תהליך ההוראה-הלמידה , הגדרתו מעורפלת , והוא כרוך כמתן תשומת לב מיוחדת לתלמיד זה או אחר , על פי הנסיבות והצרכים האישיים הייחודיים לכל תלמיד . כמו התלמידה שדבריה הובאו לעיל , יש תלמידים המפתחים קשר רגשי עמוק עם המורה יותר מאחרים , ואולם יש תלמידים הרואים במורה מקור של ידע בלבד . תהליך בין-אישי מתפתח מעצם טבעו של המפגש המתמשך והאינטנסיבי בין שני השותפים בחוויה החינוכית . המורה וגם התלמיד מביאים אתם למפגש המשותף את תכונותיהם האישיות , ציפיות , מחשבות , קשיים ורקע קודם של קשרים בין מורה לתלמיד . אפשר לתאר את שני המרכיבים האלה כשתי אוריינטציות של התייחסות אל הזולת , של ילדים ובני נוער ושל המבוגר , או המורה : ( Denzin , 1966 ) האוריינטציה האחת היא פונקציונלית באופיה , כלומר מתבססת על התפקידים בעל משמעות טיפולית ורגשית , או שמא עליו להימנע מכך ולהגביל את תפקידו להוראה בלבד ? האם תפקידו של המורה הוא הקניית ידע וכלים לבחינתו של הידע , או גם הקניית כלים לפיתוח אישיותו של התלמיד , וכן לדאוג לרווחתו ולעזור לו במצוקות שהוא נקלע אליהן ? הדילמה הזאת עומדת במוקד הפרק הזה , ונציג אותה ואת המשמעויות שלה מנקודות מבט אחדות כדלקמן : נפתח בנקודת המבט התיאורטית על פי הגישות המרכזיות בפסיכולוגיה ; נמשיך בנקודת המבט של התלמיד ברמות השונות של מסלול הלימודים : כיצד הוא רואה את דמותו של המורה הטוב ואת תפקידו כמסייע בשיפור רווחתו האישית ; נסיים בנקודת המבט של המורה , ונבחן תפישות שונות של מורים ואת הדילמות המעסיקות אותם בנוגע להיבט הטיפולי של תפקידם .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help