sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

הגומלין שכין מורה לתלמיד . שני היבטים לקשרים האלה , הכרוכים תמיד זה בזה : היבט דידקטי והיבט פסיכולוגי . ברמה הדידקטית המורה ממלא את התפקיד המסורתי שהוכשר למלא : הרחבת הידע של התלמיד . ברמה הפסיכולוגית מתפתח קשר בין-אישי בין המורה לתלמיד , שאיכותו אינה תלויה בתחום הדעת של המורה או כמאפיינים אחרים של ההוראה והלמידה , אלא באישיותם של המורה ושל התלמיד . ההתנסות האישית שלי בשדה החינוך , הן כמורה במכללה והן כחוקר בתחום ההוראה , מעלה תופעה מעניינת : המרכיב הבין-אישי בתפקידו של המורה נתפש בעיני התלמידים כלא פחות חשוב מהמרכיב הדידקטי . סטודנטים שהתבקשו לתאר בשפה פיגורטיבית את המורה הטוב , לדעתם , הרבו להשתמש בדימויים ובמטפורות כגון משענת , אוזן קשבת , פסיכולוג , כתף תומכת , המבטאים ציפייה לאיכות מסוימת של הקשר הבין-אישי . מחקרים בנושא הדימוי של המורה הטוב בעיני תלמידיו ( שיפורטו בהמשך ) מעלים , שתלמידים בני כל הגילים , החל בתלמידי בית הספר היסודי וכלה בסטודנטים במכללות , רואים ביכולת של המורה לקשור קשר חם ותומך עם תלמידיו מרכיב מרכזי בדימוי של המורה הטוב . רוב אנשי החינוך תמימי רעים באשר לחשיבותו העיקרית של המרכיב הדידקטי בעבודתו של המורה , ואת המרכיב הבין-אישי הם רואים כמרכיב מסייע . דהיינו , תפקידו העיקרי של המורה הוא ללמד , אך קשרים של אמון עם התלמידים מקדמים את תהליך הלמידה . ואולם יש מצבים שבהם תלמידים נקלעים למצוקה אישית , לעתים חריפה , ואז המרכיב הבין-אישי נעשה מרכזי , גם אם באופן זמני ומוגבל , והמורה עומד בפני דילמה או קושי באשר לדרך שעליו לנקוט . כיצד עליו לנהוג כאשר תלמידה מספרת לו שאביה מתעלל בה ? מה עליו לומר לתלמיד מתבגר שמשתף אותו במחשבות אובדניות ? שאלות שכאלה שכיחות למדי בעבודה המקצועית של המורים לנוכח ריבוי המצוקות והמשברים שנקלעים אליהם ילדים ומתבגרים מצד אחר , והמקום המרכזי שתופש בית הספר בחייהם מצד אחר . מטרתו של הספר הזה היא לסייע למורים להתמודד עם מצבים שבהם מצופה מהם למלא תפקיד של מסייעים לתלמידים הנתונים במצוקות אישיות . אין הכוונה להכשיר מורים למלא תפקיר של יועץ חינוכי , פסיכולוג או כל איש מקצוע אחר בתחום בריאות הנפש , אשר ממילא פועלים בבית הספר , אלא לספק למורים ידע בסיסי על מצבים של משבר ומצוקה ולאפשר תרגול של מיומנויות בהידברות

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help