sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

והטלוויזיה . חוקרים אלה הדגישו את הניסיונות להשתמש בביטויים חזותיים לצורך הוראה ולמידה בבתי הספר . הם הניחו , כי לתקשורת החזותית השפעה מועילה לשיפור התקשורת המילולית . ( Cearence , 1978 Debes &) דבס ועמיתיו הגדירו את האוריינות החזותית כאוסף של יכולות חזותיות שניתן לפתח אותן . פיתוח היכולות החזותיות הופך את הלומד לאוריין חזותי . היכולות הללו מאפשרות לו להבחין בתופעות חזותיות בסביבתו ולפרש פעולות , אובייקטים וסמלים חזותיים שמקורם בטבע , כגון תופעות טבע , נופים , צמחייה ובעלי חיים , או שהם מעשי ידי אדם . על פי דבס ופרנסקי , שימוש יצירתי ביכולות אלו מאפשר לאדם לתקשר עם אחרים ועם הסביבה . ( Fransecky & Debes , 1972 ) הגדרה זו של דבס ועמיתיו מאופיינת בדגש שהיא שמה על פיתוח יכולת היצירה בשפה החזותית ועל היותה של השפה החזותית אמצעי תקשורת . כן היא בולטת בכך שהיא מגדירה הגדרה רחבה את מושאי האוריינות החזותית . על פי דבס ועמיתיו , מושאי האוריינות החזותית כוללים תופעות חזותיות הנצפות בטבע וגם קשת רחבה של תחומי יצירה חזותית מן ההוויה האנושית : מחול , תיאטרון , קולנוע , שפת גוף , אמנויות פלסטיות ועיצוב לתחומיו . במקביל , בראשית שנות השבעים , גיבשה דוניס דונדיס ( Dondis ) " דקדוק חזותי" בסיסי . ספרה של דונדיס על האוריינות החזותית התקבל בהתעניינות רבה , ועד היום הוא יוצא לאור שוב ושוב במהדורות חדשות . מרכיבי הבסיס של הדקדוק החזותי - נקודה , קו , נפח , צבע , מרקם וכדומה - הם חומרי הגלם המשמשים את כל רמות האוריינות החזותית . גישתה של דונדיס התבססה על ההגדרה הקיימת של האוריינות החזותית . דונדיס גרסה כי אין להסתפק בהגדרה המדברת על היכולת לקרוא וליצור מסרים חזותיים . מבחינתה , אוריין חזותי גם מבין את האופנים שבהם המסרים החזותיים נוצרים ופועלים . ( Dondis , 1973 ) כעשר שנים לאחר מכן גיבשו החוקרים בראדן ( Braden ) והורטן ( Hortin ) הגדרה מגובשת יותר של האוריינות החזותית . לדידם , " אוריינות חזותית היא היכולת להבין ולעשות שימוש בייצוגים חזותיים , ( images ) בכלל זאת היכולת לחשוב , ללמוד ולהתבטא במונחים של ייצוגים חזותיים " . ( Braden & Hortin , 1982 : 41 )

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help