sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לה : חמישית , אוריינות מתקיימת בתנאים של מיומנויות כפולות : כתיבה ( יצירה ) וקריאה ( הבנה , קליטה ) של שפת האוריינות ; שישית , " כל אוריינות מתחברת לאמצעים טכנולוגיים משלה" ( שם ;( שביעית , בכל אוריינות ניתן למצוא את התופעה של קשיים ברכישת המיומנויות המיוחדות לה והצורך בטיפול מיוחד בקשיים אלה ) שמינית , "כל אוריינות מכילה טיפוח מגמתי של ערכים , ובמידה מסוימת - סמכותיות של ידע ונורמות" ( שם . ( אף שהמושג "אוריינות חזותית" צמח והתגבש בארצות הברית כהרחבה של מושג האוריינות הלשונית עשרות שנים לפני שגיבש גבעון את תפיסתו בדבר "רשת האוריינויות , " גבעון אינו מתייחס אליו כלל . עם זאת , ניתן לראות שמתממשים בה כל העקרונות שהוא מנסח כתנאים לאוריינות . א . התפתחות המושג אוריינות חזותית והגדרות'ו המושג "אוריינות חזותית" ( visual literacy ) צמח והתגבש בעיקר על ידי אנשי חינוך בשנות השישים בארצות הברית מתוך אמונה בכוחה של האוריינות החזותית לפתח אצל הלומדים את החשיבה ואת האישיות . אנשי החינוך הללו התבססו על התפיסה הסמיוטית , שנוסחה עוד בראשית המאה העשרים על ידי דה סוסיר ופירס , וראו את המסרים החזותיים כשפה לצד שפת הלשון ולצד שפות של מערכות סימנים בלתי מילוליים אחרות . הבולט מבין אנשי החינוך הללו הוא ג'ון דבס , ( Debes ) שהוביל בשנת 1967 פרויקט צילום בקרב ילדי בית הספר בעיר רוצ ' סטר שבמדינת ניו יורק . במקביל נוסד כתב עת בשם . "Visuals are a Language" באותו הקשר צמח המושג /' visual languaging" המבטא בנייה , פיתוח ויצירה של מילון חזותי . כשנה לאחר היווסדו של כתב העת התקיים הכינוס הראשון לאוריינות חזותית ברוצ'סטר . בעקבות הכינוס נוסד המרכז לאוריינות חזותית Visual Literacy Center - VLC וכן החברה הבינלאומית לאוריינות חזותית / 'Association International Visual Literacy" - IVLA הפעילה עד היום . בין הביטויים המובהקים של השפה החזותית , שהובאו על ידי ג'ון דבס וחוקרים מחוגו , יש לציין ביטויים חזותיים נרטיביים המתפתחים או מתרחשים בחלל ובזמן , כמו הקומיק-סטריפ , תיאטרון בובות וצלליות וכן שפת תנועות המשמשת חירשים . כל אלה הס ביטויים חזותיים מן התקופה שלפני היות הקולנוע

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help