sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מאוכלס בפשוטי עם המתרחקים מן היהדות ומתקרבים לנצרות . אחרים טוענים , שהחיים בגליל בסוף ימי הבית השני ובתקופת יבנה היו טבועים בחותם הלכי פרושי כביהודה , ולא היה דפוס חיים נבדל בגליל . בבעיה הנזכרת כרוכה גם שאלת מעורבותו של הגליל במרד בר כוכבא . גם אם יש עדיין חילוקי דעות במחקר בשאלת היקפו הטריטוריאלי של מרד בר כוכבא , הרי שכמעט אין עוררין על כך שהמרד לא סער בגליל כביהודה . זהו גם ההסבר לכך שהגליל נענש פחות מיהודה ולא חרב כמוהו , החיים היהודיים נתחדשו בו במהרה ושוקמו בו מוסדות ההנהגה . אם היה היישוב בגליל בתקופת יבנה שונה ונטול אופי יהודי פרושי , נקל להסביר בכך מדוע לא נטל חלק במרד בר כוכבא . לעומת זאת תישאר ללא פיתרון נראה לעין השאלה , כיצד נשתקמו בו החיים היהודיים , ובאיזה אופן נצרפו בו פליטי יהודה יחד עם תושביו לאומה מלוכדת אחת . אך אם היה היישוב היהודי בגליל דומה באופיו לזה שביהודה , ותושבי הגליל היהודים כפפו עצמם להנהגת החכמים שביבנה וביהודה וקיימו עמם קשרים הדוקים , אזי תעלה השאלה , מדוע לא נטל הגליל חלק של ממש במרד בר כוכבא . ואולם , ניתן יהיה להסביר בנקל כיצד חודשו בו עד מהרה החיים היהודיים ב"שלפי השמד" שבעקבות מרד בר כוכבא . עם זאת יש לציין , שהגליל נטל חלק במרד הגדול , עובדה המציבה סימני שאלה נוספים על התנהגות תושביו בעת מרד בר כוכבא . לא עברו דור או שניים לאחר מרד בר כוכבא , ובגליל הגיע תור הזהב של החיים היהודיים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד . באותם הימים נשלם התהליך של עריכת המשנה , שראשיתו בתקופת יבנה , התעצמותו בתקופת אושה , וסופו בחתימת המשנה בידי רבי יהודה הנשיא . בהנהגתו של רבי יהודה הנשיא ידע הגליל ימים מתוקנים מבחינה מדינית . היחסים של היהודים עם השלטונות בתקופה הסוורית 235-193 ) לספירה , ( שעיקרם של ימי רבי חלים בה , היו מן הנוחים שידע עם ישראל . גולת הכותרת , במצב מדיני מיוחד זה , הם יחסי הקירבה של רבי יהודה הנשיא עם השלטונות בכלל ועם הקיסר הרומי בפרט . לאור כל אלה עשויה תקופה זו לשמש ציר לדיונים על אופיו של השלטון הרומי בארץ ישראל , ובמיוחד בגליל , בימים שבהם פעל בעצה אחת עם היהודים והנהגתם . עם חתימת המשנה עוצבה היצירה השנייה בחשיבותה לתורה . יחד עם זאת נבלמה במידה ניכרת הדינמיות בהתפתחותה של התורה שבעל פה , שכן המשנה קיבלה תוקף וסמכות , וחכמי התלמוד , האמוראים , לא היו רשאים לחלוק על חכמי המשנה , התנאים . תהליך זה לא התרחש באחת , אלא נמשך דור או שניים . במעבר לתקופת האמוראים היתה האימפריה הרומית שרויה במשבר הקיסרות של המאה הג' . ( 284-235 ) משבר זה הותיר את אותותיו בפרובינקיות המזרחיות , וסוריה פלשתינה והגליל בכללן . ימי משבר אלה יכולים לשמש כר נרחב לבדיקת היחסים עם השלטון הרומי בתקופת משבר ,

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help