sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תרגום : שתיים הן ארצות הגליל , הגליל העליון והגליל התחתון , ופניקיה וסוריה סוגרות עליו . גבולותיו המערביים : עכו ותחומה והר הכרמל , אשר היה שייך לפנים לגליל ועכשיו הוא שייך לצור ; בקירבת הכרמל שוכנת גבע " , עיר הפרשים , " הקרויה כך על שם הפרשים ששחרר הורדוס המלך ושהתיישבו בעיר זו . בדרום גובל הגליל עם שומרון ותחום בית שאן , עד מימי ירדן . במזרח גובל הגליל עם שטחי סוסיתא , גדר והגולן , קו הגבול של ממלכת אגריפס . בצד צפון מציינים את גבולו צור והאיזור השייך לה . הגליל הנקרא התחתון נמשך באורכו מטבריה ועד כבול , הסמוכה לעכו שעל החוף , ורוחבו מהכפר השוכן במישור הגדול הנקרא כסלות עד באר שבע . בנקודה זו מתחיל הגליל העליון , הנמשך ברוחבו עד פקיעין , היא קצה גבול ארץ הצורים , ואורכו מגיע מכפר תלה הסמוך לירדן ועד מרות . בתיאורו של יוסף בן מתתיהו הגליל היהודי הוא בעצם מעין מובלעת רבת ממדים מבחינה רגיונאלית יישובית . אף לא באחד מקווי גבולותיו , לכל ארבע רוחות השמיים , אין הוא גובל באיזור בעל אופי יהודי . עובדה זו השפיעה השפעה של ממש על תולדות הגליל ויישובו , כמו גם על חקר הגליל , והיא מעניקה הצדקת יתר לדיון עצמאי בגליל היהודי בעת העתיקה . מבחינה דמוגראפית בולט ריבוי האוכלוסים היהודיים בגליל . היהודים היו הרוב המכריע של תושבי הגליל בתקופת המשנה והתלמוד , וביישובים אחדים ישבו רק יהודים . המקורות הספרותיים והממצא הארכאולוגי אינם מאפשרים להגיע לאומדן מספרי של יהודי הגליל , אולם ברור שמספרם היה רב , עד כדי כך שבפרקי זמן מסוימים היה הגליל האיזור הדומינאנטי בעולם היהודי העתיק כולו . המפנה בתולדות הגליל היהודי בתקופת המשנה והתלמוד חל בעקבות מרד בר כוכבא 135-132 ) לספירה , ( וליתר דיוק — כישלונו של מרד זה ותוצאותיו . בעקבות המפלה וגזירות השמד , בתוך האנדרלמוסיה הכללית , המפולת היישובית והמשכר הכלכלי של אותם ימים , עבר מרכז הכובד של החיים היהודיים בארץ ישראל לגליל . שוקמו בו היישוב היהודי , מוסדות ההנהגה ומסגרות החברה והכלכלה , וחודשו בו החיים היהודיים הלאומיים . מכאן ואילך נתונה בידי אנשי הגליל , על מוסדות ההנהגה העצמית שלהם , ההגמוניה על ארץ ישראל היהודית , וכמידה מסוימת גם על תפוצות ישראל . אחת השאלות המעסיקות את החוקרים היא : מה היתה דמותו של הגליל שמצאו לפניהם פליטי מרד בר כוכבא , החכמים ומוסדות ההנהגה שעברו אליו מיהודה . לשאלה זו נקשרה העובדה , שהגליל היה ערש הנצרות במאה הראשונה לספירה . יש המטילים ספק בעצם קיומו של יישוב בעל אופי יהודי בגליל לפני מרד בר כוכבא , וסוברים שהיה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help