sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בתהליך החזרתה של הספרות להקשרה התרבותי וההיסטורי חשוב מאוד להבהיר רעיון זה לתלמידים . לאחר מכן ייקל לחלץ את המסרים שהסופר ( המבוגר ) בחר להנחיל לקוראיו הצעירים , ולהבינם כחלק מהשיח הכין-דורי של התקופה הנדונה . בתהליך חילוץ המסרים הברכיים הנלוויים לטקסט הספרותי , כדאי להבחין בין מסרים ישירים ( הנאמרים במפורש על ידי המספר ) למסרים עקיפים ( שאותם יש להקיש מהכתוב . ( קריאה מעמיקה של ספר תגלה שלא תמיד עולים המסרים הישירים בקנה אחד עם אלה העקיפים . שאלה מתבקשת היא . מהי דרך טובה יותר לשכנע את הקוראים - האם באמצעות אמירה ישירה וסמכותית או שמא בדרך סוגסטיווית , שהיא מעודנת ומרומזת יותר ומאפשרת לקורא להשתכנע לאט לאט , עם התקדמות הקריאה ? שאלה נוספת היא : כיצד משתנים מתקופה לתקופה אמצעי השכנוע עצמם ? ההיבנו האסתטי הקריאה ההקשרית אינה מזניחה את הדיון הספרותי הטהור , אך היא בוחנת אותו תוך התייחסות להקשר הספרותי-תרבותי שבתוכו פעלה היצירה בעת יציאתה לאור . בתוך כך נבחנים הפרמטרים הספרותיים המוכרים , כגון אוצר מילים , מטפוריקה , רובדי שפה , אופנים שבהם הספרות "מקשטת את עצמה , " אפיון דמויות , דינמיקה של עלילה , הומור , אינטרטקסטואליות ודומיהם - כחלק מהנורמות הספרותיות שכל תקופה מציבה לעצמה . שהרי מה שמכונה בלשון עממית מכלילה "סגנון" הוא תלוי תקופה : מה שנחשב בעת מסוימת יפה ומורכב , עשוי להתקבל בתקופה אחרת כטרחני ואף משעמם , ומה שנחשב נועז וחתרני עשוי להיחשב כעבור דור או שניים כמובן מאליו ; וכך גם להפך : דגם ספרותי שנחשב בתקופה מסוימת "גבוה" או קנוני , עשוי למצוא את עצמו בתחתית ההירככיה כעבור שנות דור . רעיון זה , שה"יפה" הספרותי הוא יחסי , הוא רעיון מורכב . לכן גם אותו רצוי להעביר באמצעות עיגון הדיון בסופר ובקהל היעד המקורי .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help