sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

היו אותם הקוראים שהסופר ראה לנגד עיניו , כלומר אותם ילדי העבר , ולנסות לגלות מה בדיוק רצה הסופר לעורר בהם . בהם ולא בנו . באמצעות הכרת הסופר והקוראים הללו ( כך וכך הם נראו , כך הם דיברו , כך נראו בתיהם , כך התנהל בית ספרם , אלה היו הציפיות שהמבוגרים תלו בהם , אלה המשימות שהם נדרשו לבצע , ואלה היו הדגמים הספרותיים שאהבו והכירו ) מקוות הכותבות כי המסר הזה יועבר באופן חוויתי ויצירתי . בשל הקושי בהבנת המושג "עבר" בכיתות הנמוכות , מומלץ לתרגל את הקריאה ההקשרית עם ילדים שהחלו ללמוד היסטוריה , וכבר תרגלו מעט את חווית בניית הסיפור ההיסטורי והאמפתיה אל העבר , שעומדת בבסיס ההבנה ההיסטורית והסקרנות ההיסטורית . קריאה הקשרית בספרות בצד למידת היסטוריה יכולות להזין זו את זו ולהעשיר מאוד את החשיבה ואת השקפת העולם בכלל . בעידוד הקריאה ההקשרית ניתן לעורר שאלות , תוכנות וחוויות , כגון אלה שמנוסחות בשורות הבאות : - סיפור הילדים הזה נכתב ממש לעיניים של סבתא שלי , שעלתה לארץ ישראל כילדה קטנה , עוד לפני קום המדינה ; או : הקטע הזה שנראה לי בלתי מובן , היה מובן ונהיר לבני גילי לפני חמישים שנה . - מדוע קשה לי להבין ? האם קרה משהו לשפה במהלך הזמן ? האם הנורמות הספרותיות השתנו ? האם השתנתה הדרך שבה הספרות משתדלת להעביר ערכים ? ומה קרה לערכים עצמם ? כל אלה הן שאלות מרתקות . עיקרה של הקריאה ההקשרית היא ההשוואה : - האם גם אנו חוויים חוויה דומה לזו שכיוון אליה הסופר ? האם גם אנו התרגזנו ? האם גם אנו צחקנו ? האם גם אנו התעוררנו ? מה גרם ליצירה הזאת להישמר ולהישאר רלוונטית , ולאחרת להישכח ? מה קרה למילים ולביטויים במהלך הזמן ? הייתכן כי אופי הפערים בין הקוראים של פעם לבין הקוראים העכשוויים הוא שקובע את מידת ההישרדות של טקסט ספרותי ?

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help