sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקריאה ההקשרית בארבעת הפרקים שלפנינו , מבקשות הכותבות השונות להחזיר את היצירות הנדונות אל הקשרן התרבותי וההיסטורי ולהעשיר בכך את החוויה הספרותית . קריאה מסוג זה רואה בספרות חלק מהקשר תרבותי רחב , המכונה שיח תרבותי . ההנחה היא שסיפור לא נכתב מתוך ריק . הוא מגיב אל התרבות שבתוכה הוא נוצר , לעתים הוא חותר תחתיה , לעתים הוא מחזק ומאשר מגמות קיימות ולעתים הוא בוחר לחדש ולהפתיע . קהל הקוראים שהכותב דימה לעצמו הוא צרכן התרבות הזאת . כאשר אנו קוראים ספרות עכשווית , המיוערת לנו ממש , ילדים ומבוגרים כאחד , אנו מתייחסים אליה באופן טבעי כאל חלק ממכלול של אמירות תרבותיות - יהיו אלה יצירות ספרות משיקות בדרך זו או אחרת , ויכוחים פוליטיים שעומדים בראש סדר היום הציבורי , אירוע ציבורי שהשפיע על הכתיבה , או תוכנית טלוויזיה בעלת זיקה מעניינת ליצירה . בהתעלמנו ממכלול אמירות אלה ביצירות "ישנות , " אנו מניחים , למעשה , כי העבר פחות חשוב מההווה , ולכן ניתן לוותר על רובד שלם של משמעויות שנגע לזמנים אחרים . ספר זה פונה אל מי שעשויים להביא לשינוי באופני הקריאה הספרותית בבתי הספר . על מנת שסוג כזה של קריאה אכן יחלחל לבתי הספר , מומלץ שסטודנטים ומורים בהשתלמויות יתנסו בקריאה ההקשרית בעצמם . היות שההבנה ההיסטורית , הכנת העבר , היא רק בחיתוליה במהלך שנות הלימוד בבית הספר היסודי , בחרנו , ברוב במקרים , להקל על התלמידים את המלאכה באמצעות התמקדות בשכמותם - בני גילם שאליהם כיוון בזמנו הסופר את ספרו . כרצוננו להציע להם ולמוריהם לנסות ולשער מי האפשרית אז והשוואתה לזו של היום , מקוות הכותבות שתתרחב החוויה הספרותית , והקוראים של היום יוכלו לחוש חלק מקהילת קוראים גדולה ורבת פנים , הכוללת גם ילדים ובני נוער שחיו בנסיבות חיים שונות לחלוטין , והיו קשובים לטעמים ספרותיים שונים ונורמות כתיבה אחרות .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help