sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא יצירות ספרות פועלות עלינו בהרבה מישורים : הן הופכות את הווה הקריאה לחווית זמן תחומה וחגיגית ; הן מגדירות מחדש את אפשרויות השימוש האמנותי בכלי השגור והמוכר כל כך לכולנו - השפה ; הן מנסחות ערכים , תוכנות והשקפות עולם ; הן שופכות אור על חיינו ועל אנשים הסובבים אותנו ; והן פותחות ומסבירות לנו נתחים מחיים אחרים , המעוגנים בזמן ובמקום אחר . בעשורים האחרונים נטתה הקריאה הספרותית בבתי הספר להדגיש את הווה הקריאה . את חוויית הקריאה שלנו כאן ועכשיו . בתוך כך התמקד הניתוח הספרותי בכיתה באופן שבו הספרות מפעילה אותנו כקוראים , מהנה אותנו מבחינה אמנותית ומקרינה עלינו ועל חיינו . בהפיכת הקורא למרכז הניתוח הספרותי יש אכן יתרונות רבים . הבולט שבהם הוא , כמובן , הפיכת הטקסט הספרותי לרלוונטי לתלמידים וקירוב התלמידים אל הקריאה החופשית ( הוולונטרית . ( ואולם , בהעצמת מקומם של הקורא ושל עצם תהליך הקריאה , אנו עלולים להחמיץ פוטנציאל אמנותי שמייחד את הספרות משאר הצורות האמנותיות - הפוטנציאל האמפתי . יותר מכל אמנות אחרת מסוגלת הספרות לעורר בקורא ענווה והקשבה ל"אחר . " הקשבה זו היא רבת פנים : ראשיתה כמובן בהקשבה ל ^ ספר . הקשבה זו יכולה להיות מלאת אמון , והיא עשויה להיות ספקנית ואף חשדנית , הכול על פי אופיו של המספר המגולל לפנינו את הסיפור . המשכה של אותה הקשבה שהספרות מעוררת בקרב קוראיה מתאפשר באמצעות תהליך רגשי מורכב של הזדהות עם הדמויות הספרותיות והיסחפות אל תוך חייהן . בתהליך הקריאה הקורא שוכח את עצמו ונסחף אל תוך חייו של ה"אחר , " יהיה זה ילד בן זמנו ותרבותו , או ילדה ממאה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help