sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בו לאור מקורות חיצוניים . לאור כל זאת אני סבור , שההיסטוריון המבקש להסתמך על ספר שבחי הבעש"ט לשם שחזור דמותו וחייו של הבעש '' ט יכול לצעוד היום על קרקע מוצקה . מקור רב ערך על הבעש"ט הוא האיגרת ששלח הבעש"ט לגיסו , ר' גרשון מקוטוב , ובה תיאר בפירוט חוויה של עליית הנשמה שחווה בעצמו . איגרת זו נדפסה לראשונה בראשית שנות השמונים של המאה השמונה עשרה ומאז נחשבה לאותנטית . הספקות ביחס אליה התעוררו בעקבות גילוים ופרסומם של שני כתבי , r שכל אחד מהם כלל נוסח שונה של איגרת הבעש"ט . ואם לא די בכך , הנוסחים שבכתבי היד שונים מן הנוסח הנדפס . לנוכח ההבדלים בין הנוסחים השונים של האיגרת התפתחה מחלוקת בין החוקרים בשאלה איזה מהם מייצג את האיגרת המקורית . והנה , יהושע מונדשיין , מי שהביא לדפוס את אחד משני כתבי היד , הציע פתרון משכנע . מונדשיין הסביר שמקורם של שני כתבי היד הוא בשתי איגרות שונות שכתב הבעש"ט לגיסו , ואילו הנוסח הנדפס הוא צירוף של שתיהן . מן השחזור של מונדשיין עולה , שבידינו שתי איגרות של הבעש"ט ושתיהן איגרות אותנטיות . קשה להפרה בחשיבותן של שתי איגרות אלה להכרת עולמו הפנימי של הבעש"ט . עוד יש להזכיר בהקשר זה את הממצאים החשובים שהעלה משה תסמן מן הארכיון של משפחת צ'רטוריסקי , משפחת אצולה פולנית שהעיר מדיבור שכנה בתחום נחלתה . ממצאים אלה שופכים אור על חיי היהודים בעיר מז'יבוד , שבה ישב הבעש"ט בשנים . 1760-1740 יתרה מזו , רוסמן מצא תעודות ארכיוניות המתייחסות לבעש"ט עצמו ולכמה ממקורביו . תעודות אלה משלימות ומאשרות את הידוע לנו על הבעש"ט ממקורות אחרים . כללו של דבר , אם מצרפים את המקורות הבלתי תלויים על הבעש"ט - את איגרותיו ובמיוחד את שתי האיגרות שכתב לגיסו , את העדויות הרבות הכלולות בספר שבחי הבעש"ט וכן את הדרושים הרבים המובאים בשמו בכתבי תלמידיו , הרי שיש בידינו מסכת מקורות עשירה ומגוונת למדי , המאפשרת שחזור היסטורי של דמות הבעש"ט . ציון דרך חשוב בהתפתחות המחקר על הבעש"ט וראשית החסידות הוא ספרו החדש של משה רוסמן 'הבעש"ט מחדש החסידות / פרקים אחדים של חיבור זה תורמים תרומה רבת ערך להכרת הרקע של חיי הבעש"ט ופעולתו . פרקים אחרים מוקדשים לבחינה נוקבת ושיטתית של המקורות לתולדותיו של הבעש"ט . על יסוד כל אלה מציע רוסמן שחזור של דמות הבעש"ט ושל פעולתו בבחינת 'איש 2 ראו להלן , נספח , 3 עמ' 3 . 309-302 ראו : משה רוסמן , 'מדיבת' ורבי ישראל בעל שם טוב , ' ציון , נב ( תשמ"ז , ( עמ' . 189-177

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help