sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ומדורג . לפיכך המבקש לתהות על צמיחתה והתפשטותה של החסידות חייב לתת את הדעת על כל שלב ושלב של תהליך זה בפני עצמו . חיבור זה מבקש להתמקד בשלב הראשון של התהליך , הקשור בדמותו של הבעש"ט . התפתחות מחקרית נוספת , העומדת גם היא ברקע החיבור הזה , קשורה לתופעת המאגיה ובעלי השם . השלבים המוקדמים של מחקר החסידות עמדו בסימן ההשקפה , שהמאגיה היא תופעה תרבותית נחותה , המאפיינת את השכבות העממיות ומעוטות ההשכלה . ואילו בעלי השם נתפסו כרודפי בצע , המוליכים שולל את ההמון הנבער . חוקרים אחדים שהחזיקו בהשקפה זו התקשו לעכל את העובדה שר' ישראל בעל שם טוב , מי שנחשב למייסד החסידות , היה בעל שם . בבקשם להתגבר על קושי זה נטו אותם חוקרים להמעיט בערך היסוד המאגי בדמותו של הבעש"ט או להכחישו . גרשם שלום יצא חוצץ כנגד מגמה אפולוגטית זו וקבע , שלא זו בלבד שהבעש"ט פעל כל ימיו כבעל שם , אלא שהוא אף היה גאה בעיסוקו זה . בינתיים חלה תמורה מרחיקת לכת בהערכת מקומם של המאגיה ובעלי השם בתקופה הנדונה . התברר שהמאגיה היתה תופעה מכובדת ומקובלת בכל שכבות החברה . יתרה מזו , לאור הזיהוי של המאגיה עם הקבלה המעשית ושל בעלי השם עם המקובלים , זכו בעלי השם ליוקרה רבה במיוחד . בעקבות זאת נדרשת בחינה חדשה של היסוד המאגי בדמותו של הבעש"ט . מגמה בולטת בחקר ראשית החסידות ביקשה לאתר את חידושה של תנועה זו בתחום הרוחני הדתי . השפעה רבה על גישה זו נודעה להשקפתו של גרשם שלום בעניין הדבקות , מושג המשמש בספרות הקבלית והחסידית במשמעות של חוויה מיסטית . שלום קבע , שהמפתח להבנת ייחודה של החסידות נעוץ בתפיסתה המהפכנית את הדבקות . אמנם , החסידות לא חידשה דבר באשר למהותה של הדבקות כאידיאל דתי ראשון במעלה . בעניץ זה היא הלכה בעקבות המקובלים שקדמו לה . ואולם בעוד שהמקובלים גרסו שהדבקות היא אידיאל דתי המיועד רק ליחידי סגולה מעטים , באה החסידות וקבעה שהדבקות היא דרך ראויה לכל אדם מישראל . שינוי קיצוני זה ביחס ל'מקומה' של הדבקות , המשיך וטען שלום , מסביר את הפיכתה של החסידות לתנועה רחבה . רבים נמשכו אל התנועה החדשה משום שפתחה בפניהם אפשרויות רוחניות שהיו חסומות בפניהם קודם לכן . השקפה זו , בדבר מקומה של הדבקות בראשית החסידות , אימצו כמה מתלמידיו של שלום והיא זכתה להשפעה רבה בספרות המחקר . והנה , בשלושת העשורים האחרונים נמצאו חוקרים שחלקו על שלום בסוגיה זו . ישעיה תשבי , גדליה נגאל , מנדל פייקאד , עדה רפפורט אלברט ואחרים דחו , כל אחד מנימוקיו שלו , את הקביעה שהחסידות הפכה את הדבקות לדרך הראויה לכל אדם מישראל . לפיכך חוזרת השאלה למקומה : מה היה חידושה הרוחני דתי

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help