sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה האם ראוי הבעש"ט לתואר 'מייסד החסידות ? ' אין חולק על העובדה שתנועת החסידות צמחה רק לאחר מותו של הבעש"ט . כיוצא בכך , ודאי לנו שייסודה של תנועה מעין זו לא עלה כלל על דעתו של הבעש"ט . ואף על פי כן יש מקום לשאול : האם אפשר לראות בבעש"ט את 'מייסד ? 'mronn האם אישיותו , דרכו בעבודת ה' ומגעיו עם בני דורו הם שהניעו את התהליך שהביא לצמיחתה של התנועה החסידית ? חיבור זה מנסה להשיב על שאלה זו בחיוב . השחזור של דמות הבעש"ט , כפי שהוא מוצע כאן , מתבסס על בחינה של שלושה היבטים בולטים בדמותו : בעל שם , מנהיג ציבור ומיסטיקן . כל אחד מן השלושה מציין מעגל פעולה בחייו של הבעש"ט . מאליו ברור שההבחנה בין שלושה היבטים שונים באישיותו של הבעש"ט יש בה מידה של שרירות והיא נועדה להקל על הדיון . עם זאת , ברור שהשפעתו של הבעש"ט על בני דורו , ובאמצעותם על הדורות הבאים , היתה פועל יוצא של התלכדות שלושה היבטים אלה באישיות אחת . והרי כמה מן השאלות הנדונות בפרקי הספר : מה היה מעמדם של המאגיה ושל בעלי השם בימי צמיחת החסידות ? האם אפשר להצביע על קווים שייחדו את פעולתו של הבעש"ט כבעל שם ? כיצד באה לידי ביטוי פעולתו של הבעש"ט כמנהיג ציבור ? עם אילו אתגרים ניסה להתמודד ואילו אמצעים עמדו לרשותו ? האם היו לבעש"ט יומרות משיחיות ? מה חידש הבעש"ט בתחום עבודת ה' ובמה נתייחדה חוויית הדבקות שלו מזו של חסידים ומקובלים אחרים ? כיצד תרגם הבעש"ט את ההתנסות המיסטית שלו למישור התיאוסופי ? למי ביקש הבעש"ט להנחיל את דרכו בעבודת ה ? ' מה היה טיבו של 'חוג הבעש"ט ? ' אילו אנשים נמנו עם חוג זה ומה אפיין את יחסי הגומלין בינו לבינם ? ולבסוף , מה היתה ההשפעה המצטברת של ההיבטים השונים בדמות הבעש"ט ובפעולתו על תהליך צמיחתה של החסידות ? מטבע הדברים , השחזור ההיסטורי של דמות הבעש"ט מתבסס על מאמץ למצות את המקורות העומדים לרשותנו . בין אלה נודע משקל מיוחד במינו לספר שבחי הבעש"ט , הטלל כמאתיים וחמישים 'סיפורים' - ואם תמצי לומר עדויות ומסורות - על הבעש"ט ועל מקורביו . במובן מסוים זהו המקור העשיר ביותר שיש בידינו על הבעש"ט . ואולם , על עושרו של מקור זה מאפילים התהיות והספקות ביחס לאמינותו . לפיכך מצאתי לנכון להקדיש פרק מיוחד לשאלת ערכו

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help