sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הבוחרים שניצלו את זכותם לציין בפתק ההצבעה את המועמד המועדף עליהם . אך בבלגיה מחשבים את הצבעת הבוחרים שלא ניצלו את זכות ההעדפה האישית כאילו תמכו בסדר הרשימה שהוגש על ידי המפלגה . דירוג דוגמת הפתק האוסטרלי יכול להביא לשימוש בשיטת הנקודות , שיש הטוענים שהיא פותרת מבחינה מסוימת את " פרדוקס ההצבעה" ( פרדוקס זה ידוע מאז המאה ה , 17- ומאז שדן בו קנת ארו לפני כחמישים שנה הוא נחשב לבעיה שמסכלת פרוצדורה דמוקרטית אמיתית Z ראו בפרק המסקנות . ( ואולם , האוסטרלים נוהגים בשיטת " הקול האלטרנטיבי , " המניבה תוצאות שונות לחלוטין , ונהוגה בגרסת " הקול היחיד הנייד" ( STV ) גם באירלנד ובמלטה . בשיטת הצבעת ההסכמה אפשר לסכם את נתוני ההצבעה על פי מספר הקולות ה"חיוביים , " אך אפשר , למשל , לתת משקל גדול יותר לבוחרים שמיקדו את הצבעתם במספר מועדפים קטן יותר ( למשל , לפי הכלל שלכל בוחר משקל זהה שניתן לפזרו בין מועמדים שונים ; חילק הבוחר את קולו בין n מועמדים , יקבל כל מועמד 1 / n מקולו ; ox 1997 ד . ( כל האפשרויות פתוחות , אך בכולן פגמים בלתי פתירים . מבחינה עקרונית , מובן כי במשטר דמוקרטי יש לתת בידי האזרחים יכולת השפעה גדולה ככל האפשר , ובייחוד ביום הבחירות . משום כך , מובן כי רצוי לתת בידי האזרחים כוח להשפיע על סיכויי המועמדים האינדיבידואליים , בנוסף על השפעתם על ייצוג המפלגות , בלי קשר לקיומו או להיעדרו של ייצוג אזורי . יש לזכור כי הן בישראל והן במדינות רבות אחרות ( דוגמת בריטניה , שבה נהוגה למעשה בכל אזור שיטת בחירות רשימתית נוקשה ) הגורם המרכזי המשפיע על קביעת המועמדים האינדיבידואליים הוא המפלגה , שבידה יש כאמור מגוון אפשרויות רחב לאופן קביעת המועמדים . למרות העיקרון הדמוקרטי הראוי של הגברת העוצמה הנתונה בידי האזרחים , מן הראוי להדגיש כי למרכיב של בחירה אישית בבחירות הכלליות יש גם צדדים שליליים . התחרות בין המועמדים Z בין שתתקיים במרכז או בבחירות מקדימות ובין שתתקיים במסגרת הבחירות הכלליות ( בגרסה אזורית או ארצית ) Z מצריכה משאבים רבים של המועמדים האינדיבידואליים או של התומכים בהם . משום כך היכולת להתמודד בבחירות עלולה להצטמצם לאלה שהפרוטה מצויה בכיסם ולאלה הנוטלים על עצמם מחויבויות העלולות לגבול בשחיתות . ההיסטוריה מוכיחה כי הגבלת סכום התרומות והטלת איסור על קבלתן מתאגידים , אלא אך ורק מבוחרים אינדיבידואליים ( כפי שמורים חוקי המימון בישראל , ( אינה בולמת תוצאות שליליות ואף מעשים על גבול הפלילים . יתר על כן , תחרות כזאת משחררת את הנבחר ממחויבותו כלפי המפלגה . לכאורה זו תופעה מבורכת אך היא מובילה להרס המפלגות , שהן אבני היסוד של הדמוקרטיה הייצוגית , ופותחת את המשחק הפרלמנטרי ( ובראשו עניין הקמת הקואליציה ושימורה )

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help