sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

היקף השטחים והמרחבים המיועדים לשימוש ביטחוני בישראל רחב מאוד . בראשית העשור השביעי לקיום המדינה , מתוך שטח של כ22- אלף קילומטרים רבועים בתחומי הקו הירוק , במזרח ירושלים וברמת הגולן , מחזיקה מערכת הביטחון , בעיקר באמצעות צה"ל והתעשיות הביטחוניות הממשלתיות , ביותר משליש . חותמה של הפעילות הביטחונית ניכר בשלל צורות בכל מקום בארץ Z בצפון , במרכז ובדרום , בערים , באזורים הכפריים , וגם בשטחים הפתוחים . יתרה מזו , מערכת הביטחון מגבילה בנייה ופעילות של אזרחים בשטחים נוספים : חלקים רבים מהמרחב האזרחי שנתפסים בשעת חירום משמשים את הצבא להיערכות הכוחות ולפריסה של מערכות נשק , מפקדות ומתקני שליטה ובקרה אלקטרוניים . לפיכך מערכת הביטחון משפיעה במגוון אופנים על יותר ממחצית (!) משטחה הריבוני של המדינה ומכתיבה במידה רבה גם את אופן השימוש במרחב האווירי ובחלקים ניכרים מהמרחב הימי , וכן שולטת במרחב התדרים האלקטרומגנטיים . אם נביא בחשבון את העובדה שבשטחי יהודה ושומרון הצבא הוא הריבון , תעלה המסקנה שיותר משלושה רבעים מהשטח שבין הים ובין הירדן נתונים בשליטה ישירה או עקיפה של הצבא . היקף הממד הטריטוריאלי של הביטחון בישראל הוא תופעה שקשה , ואולי אי-אפשר , למצוא לה אח ורע במדינות אחרות . לתשתיות ולשטחים הביטחוניים יש השלכות רחבות היקף על חיי היומיום של האזרחים . סגירת שטחים לצורכי אימונים או פעילות מבצעית , הקצאת מקרקעין וקביעת ייעודם התכנוני , קבלת היתר לבנות תשתיות פיזיות ולהטיל מגבלות בנייה סביבן , אופן ההגנה על שטחים מפני תוכניות אזרחיות , וכן השמירה על איכות הסביבה בתוכם Z כל אלה שונים תכלית השינוי בשטחים הביטחוניים לעומת השטחים האזרחיים . הבדל זה מתאפשר באמצעות חוקים , תקנות והסדרים מינהליים ייחודיים שנקבעו בשנות החמישים והשישים וכמעט שלא שונו או הותאמו מאז . במשך שנים רבות לא נדרש הציבור לנושא השימוש במשאבי קרקע לצורכי ביטחון , ובעצם נושא זה לא עלה מעולם על סדר היום הלאומי , הציבורי , התכנוני והאקדמי . לנוכח היקף השטח המיועד לצורכי ביטחון , ולנוכח העובדה שהקרקע בישראל היא משאב מצומצם ממילא ההולך ומצטמצם עם הזמן , מפליא הוא שהציבור הישראלי , שרובו דעתן ומעורה בנעשה סביבו , לא כלל תחום זה בשיח הציבורי ולא העלה לדיון פומבי שאלות שמתבקשות ממציאות זו . זאת ועוד , בהיבט המערכתי אי-אפשר לזהות מדיניות ברורה של קביעת ייעוד קרקע לצרכים ביטחוניים , משום שעקרונותיה של הפריסה הביטחונית והשלכותיה על המגזר האזרחי לא הועלו מעולם לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה , גוף התכנון הסטטוטורי הגבוה במדינת ישראל , ועד היום לא הותוותה תוכנית מתאר ארצית

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help