sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:301

מה לפנים ומה לאחור . ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה . ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה . ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו . ונמצא יוצא לידי מינות . ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים . " כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת ( הלכות עבודת כוכבים ב , ג . ( הרמב"ם אינו משתמש במילה "מכיר" כשהוא מתאר את פעילותו הקוגניטיבית של אדם שחסרות לו "המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו . " ברור שהאדם המתואר כאן אינו כל אדם כפי שהוא , שהרי אם "לא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו , " משמע שמקצתן כן יכולין . לגבי אדם שיכול להגיע לאמונה ודאית מוכחת בעיקרי התורה , האיסור "לא תתור" כנראה אינו רלוונטי , הואיל ואין לאדם כזה "כל מחשבה שהוא גורם לו [ ... ] לעקור עיקר מעיקרי התורה . " ראוי לציין , שהרמב"ם אינו מבחין כאן בין אמונות אמיתיות שניתן להשיג ודאות לגביהן לבין אמונות אמיתיות שלא ניתן להשיג זאת לגביהן . עד כמה שידוע לי , הקטגוריה האחרונה אינה מוזכרת בספרי הרמב " ם שנכתבו לפני "מורה נבוכים . " מגבלות ידיעת המטפיזיקה א : התיאולוגיה נתחיל בתיאולוגיה הפילוסופית של הרמב"ם , כפי שהיא מצטיירת בחיבוריו המוקדמים ובעיקר בהלכות יסודי התורה . כידוע , הרמב " ם רואה באל "מצוי ראשון " ש " ממציא כל נמצא , " וכל הנמצאים "משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת הימצאו . " המצוי הזה הוא "אלוהי העולם [ ... ] המנהיג הגלגל בכח שאין לו קץ ותכלית . " האל הוא אחד שאין בייחודו בעולם . אין לו גוף ולא מקרי הגוף , אינו מצוי בזמן , אינו משתנה , אין לו אמוציות , "ואין לו לא מוות ולא חיים כחיי הגוף החי . ולא סכלות ולא חכמה כחכמת האיש החכם . " בתיאורים הללו ( שבהלכות יסודי התורה א ) קיימים הזרעים , שמהם ינבטו התפיסות המפותחות יותר ב"מורה , " ואינני רואה הבדלים מהותיים בין החיבורים בנושאים הללו " . נכון שתורת התארים המפותחת ב"מורה נבוכים " א , נ-נט אינה מופיעה ב " משנה תורה " במלואה , אך כמה ניסוחים בסיסיים שלה נמצאים בהלכות יסודי התורה ב , י : [ האל ] אינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו כמו שאנו יודעין . שאין אנו ודעתנו אחד אבל הבורא יתברך הוא ודעתו וחייו אחד מכל צד ומכל פינה ובכל דרך ייחוד . שאלמלי היה חי בחיים ויודע בדעה חוץ ממנו היו שם אלוהות הרבה הוא וחייו ודעתו , ואין הדבר כן 11 ראו , למשל מורה נבוכים א , א-נ , נג , סט , עב ; ב , א .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help