sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:300

על אברהם , למשל , נאמר שהוא "הכיר [ ... ] את בוראו" ( הלכות עבודת כוכבים א , ג . ( ואילו על משה נאמר שבקשתו לדעת אמיתת הימצאו של הקדוש ברוך הוא לא נענתה , אולם "והודיעו ברוך הוא מה שלא ידע אדם לפניו ולא ידע לאחריו עד שהשיג מאמיתת המצאו דבר שנפרד הקב " ה בדעתו משאר הנמצאים " [ ... ] ( הלכות יסודי התורה א , י ; השוו הקדמה למסכת אבות [ שמונה פרקים , [ פרק ח . ( אברהם הכיר את האל ; משה " השיג מאמיתת המצאו דבר ;" שניהם לא השיגו את אמיתת הימצאו בשלמות . אם נניח בצד את השגתו של משה " ) שלא ידע אדם לפניו ולא ידע לאחריו , (" נשארת ההבחנה בין הכרת האל לבין הכרת אמתו או הכרתו על בוריו ( דבר שנבצר מכל הנבראים , כולל המלאכים , כפי שנראה להלן . ( רק "הקב"ה מכיר אמתו ויודע אותה כמו שהיא" ( הלכות יסודי תורה ב , י . ( ניתן אולי לזהות את ההבחנה בין הכרת הדבר והכרתו על בוריו ( או לפי אמיתת הימצאו ) עם ההבחנה האריסטוטלית בין "ידיעה רגילה " ו " ידיעה מדעית " . ( episteme ) נניח ( כפי שהובא קודם ) שראובן יודע כי האדם הוא בעל חיים רציונלי . אם ידיעה זו מוכחת אצלו , אזי היא ודאית ולא ניתן להטיל בה ספק . אבל לפי אריםטו , כדי שידיעה זו תיחשב למדעית אנו צריכים לדעת לא רק שהאדם הוא בעל חיים רציונלי אלא גם מדוע הוא חייב להיות בעל חיים רציונלי ומדוע אין הוא יכול להיות אחרת . ה " ידיעה המדעית " היא ידיעת דבר בסיבותיו המחייבות אותו להיות כמו שהוא ולא אחרת . בדרך כלל ניתן לזהות ידיעת "אמיתת הדבר" של הרמב " ם עם ידיעת הדבר באמצעות סיבותיו - "בדרך כלל , " מפני שכפי שראינו לעיל , הרמב " ם טוען שהאל "מכיר אמתו ויודע אותה כמו שהיא . " אולם במקום אחר הוא כותב שאין לאל סיבות קודמות שניתן להגדירו באמצעותם " ) מורה נבוכים" א , נא . ( אם כן יש לפחות דבר אחד שנודע "לפי אמתו " בלי שייוודע בסיבותיו . והערה מקדימה אחרונה : נראה שלפי הרמב " ם , כל עוד אין אדם בטוח שדבר מסוים קיים או שיש לו תכונה מסוימת , אין זה מכונה אצלו "ידיעה" או "הכרה" אלא "דעה " או "מחשבה . " זאת אנו רואים בטעמה של האזהרה : לא תתור אחר הרהור הלב וראיית העיניים . דעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו . ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו . כיצד ? פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו . מה למעלה ומה למטה 9 אין הכוונה שמשה השיג חלק ממהותו של האל , שהרי אין לאל חלקים . אבל ניתן להבין שעל פי הרמב " ם הוא השיג את האל השגה חלקית , לא בידיעה מדעית . 10 ראו 21 ( 2001 ) , pp . 45-55 J . Lesher , "On Aristotelian episteme as 'Understanding '" , Ancient Philosophy

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help