sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:299

שכלית את הטענות התיאולוגיות ) לגישה ביקורתית ? האם הרמב " ם מגלה ב " מורה נבוכים " יותר ספקנות מאשר בחיבוריו המוקדמים , לגבי האפשרות לדעת את הדברים שברומו של עולם ? לפני שאנסה לענות על שאלות אלו , אחזור על כמה הבחנות יסוד בתורת ההכרה של הרמב"ם . ההבחנה הראשונה - העולה מה " מורה " א , נ - היא ההבחנה בין "אמונה " ( אעתקאד ) לבין "אמונה וודאית " ( אעתקאד יקיניה . ( כידוע , הרמב"ם מאפיין את האמונה פעמיים בפרק זה : "האמונה [ ... ] [ היא ] העניין המצטייר בנפש כאשר מקבלים כאמת שהוא כך כפי שהצטייר [ ... ] האמונה היא לקבל כאמיתי את מה שהצטייר שהוא מחוץ לדעת , לפי מה שהצטייר בדעת . " לא כאן המקום לעמוד על ההבדלים ( אם הם קיימים ) בין שני האפיונים האלו . לפי שניהם , ראובן מאמין בדבר מסוים כאשר הוא סובר שהדבר קיים במציאות כפי שהוא מושג אצלו . לדוגמה , ראובן מאמין שהאדם הוא בעל חיים רציונלי , כשהוא סובר שיש לכל אדם ואדם תכונה של רציונליות , כפי שתכונה זו מושגת אצלו . אם הוא גם תופס שהדעה הזאת הכרחית , כלומר שהיא חייבת להיות אמיתית ודעה אחרת מנוגדת לה לא תוכל להיות אמיתית , אזי הדעה שהוא מחזיק בה היא ודאית " ) אם יחד עם אמונה זו , הושג שאין משהו שונה מאמונה זאת אפשרי כלל , ולא נמצא בדעת מקום לדחות אמונה זאת ואין להעלות על הדעת אפשרות של דבר שונה ממנה - זאת היא ודאות . ( " במלות ההגיון , פרק ח , הרמב " ם טוען שהוודאות נקנית בין היתר על ידי הוכחה שכלית . אכנה דעות כאלו " ודאיות " או "מוכחות . " מ"מלות ההגיון " מתברר , שגם הדעות ה " מוחשות " ( ידיעות החושיות ) הן ודאיות , אבל עסקנו כאן הוא ב " מושכלות " ולא ב " מוחשות . " על כל פנים לא נאמר שם , או בכל מקום אחר , שהדעות המבוססות על סמכות מסורתית ( תקליח הן ודאיות . הבחנת יסוד אחרת המשתמעת מדברי הרמב"ם , היא בין "להכיר ( להשיג , לדעת ) דבר" ובין "להכיר ( להשיג , לדעת ) דבר כמו שהוא " או "על השלמות " או "על בוריו . " 6 Memoryof Isadore Twersky , Jerusalem 2001 , pp . 1 1-28 Septimus ( eds . ) , Me ' ah She ' arim : Studies in Medieval Jewish Spiritual Life in מורה נבוכים , עמ י . 114-112 7 שם , עמי . 114 8 מהדורת קאפח , קרית אונו תשנ"ז , עמי צט . לאחרונה הטיל דוידסון ספק בייחוסו של מלות ההגיון לרמב"ם . ראו . Twersky , Jerusalem 2001 , pp . 11 1-133 Me ah She ' arim : Studies in Medieval Jewish Spiritual Life in Memory of Isadore H . A . Davidson , "The Authenticity of Works Attributed to Maimonides " , וכנגד זה ראו philosophe et savant ( 1138-1204 ) , Leuven 2004 , pp . 39-78 perplexes' et le Traite de logique" \ in T . Levy & R . Rashed ( eds . ) , Mai ' monide : terminologie logique de MaTmonide et son contexte farabien : le 'Guide des A . Hasnawi , "Reflexions sur la

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help