sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:298

שולל לגמרי את הידיעה המטפיזית או האםטרופיזית אלא שידיעה זו אינה מגעת לרמה של ידיעה מדעית , ובהיעדר ידיעה מדעית לא ניתן להשיג שלמות שכלית . זאת ועוד , הואיל ושלמות זו הכרחית כדי להבטיח , בין היתר , את הישארות הנפש של האדם , יוצא שלפי קריאתו של פינם את הרמב"ם , אין אפשרות להישארות הנפש , כולל הנפש השכלית . הפרשנות של פינס זכתה לכמה וכמה תגובות חשובות בספרות המחקר , ואין בכוונתי לחזור עליהן כאן . רצוני להתמקד בטענה נוספת של פינס , אותה הוסיף לפרשנות המקורית שלו כמה שנים אחר כך . לפי התוספת המאוחרת של פינס , הרמב"ם האמין בחיבוריו המוקדמים ( לפני כתיבת "מורה נבוכים (" בערך המדעי של האםטרופיזיקה והמטפיזיקה האריםטוטליות , וכן בערכה המדעי של התיאולוגיה האריסטוטלית ; אולם בעת כתיבת ה " מורה" כבר אימץ גישה "ביקורתית " במובן הקאנטיאני של המילה , כלומר גישה הגורסת שידיעתו המדעית של האדם מוגבלת למושגים ולמשפטים שאינם חלים על אובייקטים ש"מעבר למגבלות החושים . " הגישה הביקורתית היא רק אחת מארבעה "דיםקורסים " מנוגדים ב " מורה " - האחרים מכונים בפיו של פינם ה " מסורתי , " ה " אריסטוטלי" וה " מיםטי . " ריבוי הדיםקורםים המנוגדים מצביע על חוסר יכולתנו להגיע לאמת אחת ויחידה . תוספת מאוחרת זו לפרשנותו של פינם , שלמיטב ידיעתי לא זכתה כמעט להתייחסות מחקרית , תהיה נושא הדיון בעמודים הבאים . השאלה העומדת בפנינו היא אפוא : האם קיימים הבדלים חשובים במשנתו של הרמב " ם ובגישתו הפילוסופית בין "מורה נבוכים " ובין חיבוריו המוקדמים ? ואם קיימים הבדלים כאלה , כיצד עלינו לפרשם ? האם מדובר במעבר מגישה תיאולוגית דוגמטית ( דוגמטית במובן הקאנטיאני , כלומר שניתן להוכיח 3 ראו , למשל , Maimonidean Studies 3 ( 1992-1993 ) , pp . 49-103 pp . 60-129 ; H . Davidson , "Maimonides on Metaphysical Knowledge" , Metaphysics " , Von der mittelalterlichen zur modernen Aufklantng , Tubingen 1987 , A . Altmann , "Maimonides on the Intellect and the Scope of 4 ראו Dordrecht 1986 , pp . 1-14 ( The Collected Works [ note 1 above ] , pp . 463-476 ) of the Perplexed " , in Y . Yovel & S . Pines ( eds . ) , Maimonides and Philosophy , Philosophical Purport of Maimonides' Halachic Works and the Purport of the Guide philosophique de Maimonides telle qu ' elle avait evoule " . See idem , "The kantien du terme , me semble rendre de la facon la plus adequate la pensee 457-462 , esp . p . 461 ) : "Ce discours oil s ' exprime une pensee critique , dans le sens Mainumide , Paris 1986 , pp . 119-124 ( The Collected Works [ note 1 above ] , pp . Mai ' monide compare avec celui du Guide des egares " , Deliverance et fidelite : S . Pines , "Le discours theologique-politique dans les oeuvres halachiques de 5 לפרשנות כמעט הפוכה לזו שתוצג כאן , ראו Key to the Secrets of the 'Guide '" , in G . Blidstein , E . Fleischer , C . Horowitz , & B . w . z . Harvey , "The 'Mishneh Torah' as a

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help