sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר העניין בחיים נחמן ביאליק אינו דועך גם בחלוף שבעים וחמש שנים מיום פטירתו . כתביו ממשיכים להידפס חדשים לבקרים , ואף ביתר שאת , מאז הפכו נחלת הכלל עם פקיעת הגויות עליהם בשנת . 2004 עדיין נחשפות פרשיות לא ידועות מחייו , ודעותיו בסוגיות תרבותיות וציבוריות מוסיפות לשמש עוגן להתייחסות ואף מושא לפולמוס . בית ביאליק בתל אביב חידש את פניו ומשמש מרכז מחאתי חי להכרת האיש ויצירתו . מדי פעם בפעם מתעורר דיון על הערך ועל המשמעות של יצירת ביאליק לימינו או על תוכנו ותוקפו של תואר המשורר הלאומי , שהוצמד לו כבר עם הופעת ספרו הראשון . הדיון מניב תשובות והערכות מגוונות , אך עצם קיומו מעיד כי נוכחותו של ביאליק השתמרה בחללה של התרבות העברית יותר מזו של כל סופר ואיש רוח אחר מבני זמנו ואף מעבר לזמנו . נוכחות זו , עם כל חיוניותה , היא רק הד קלוש למעמד הנישא שביאליק זכה לו בחייו . יש בידינו כיום ספרות זיכרונות עצומת ממדים על ביאליק האיש , על שיחת החולין שלו ועל גינוניו היומיומיים , פרי ההערצה המופלגת והחיבה הגורפת ששום יהודי בדורות האחרונים לא זכה לשכמותן . היחס לאיש נבע בראש ובראשונה מן היחס לשירתו . מי שנולד וצמח בעולם ששירת ביאליק בשלמותה היא חלק בלתי נפרד ממנו , כעין אחד מאיתני הטבע או אחד מסדרי בראשית , יתקשה לדמות בנפשו מה היה ביאליק בשביל קוראיו הראשונים , ומה פירוש הדבר לחיות בעולם ששירת ביאליק נוצרת והולכת בו ואפשר לפגוש בו מדי פעם בפעם שיר חדש שלו שאך הופיע ולצפות בכליון עיניים לשירים נוספים . מטרתו הראשונית של הספר היא פרישה עובדתית סדורה של קורות חיי המשורר על רקע תקופתו , יחד עם תיאור מהלכה של יצירתו . השילוב בין מהלך החיים לתולדות היצירה נובע מן ההכרה ששיריו וסיפוריו של ביאליק צומחים משורש אוטוביוגרפי , גם אם לעולם אין הקישור בין החיים ליצירה פשטני או חד ממדי . זאת ועוד , האוטוביוגרפיות העמוקה הזאת היא מסימניה הבולטים של המהפכה שהכניס ביאליק אל הספרות העברית . הקול החי , החם ומעורר האמון הבוקע משירתו , ונוכחותו הלוהטת , החווייתית , של גרעין האמת הטמון בה - כל אלה הם בין סודות כוחה מאריך הימים .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help