sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האופי " ) הליכות (" בחר דווקא בשתי התכונות הללו והקדים אמת לענווה - לא ייפלא אפוא אם הוא היה נכון להילחם בעוז ובתקיפות למען האמת . אביא שתי דוגמאות המלמדות על בטחונו הגדול של רש " י בכוחו ועל אומץ לבו ; הראשונה היא מפירושו לחולין נב ע " א - רש"י חלק על פסק הלכה של ספר הלכות גדולות . ספר זה הוא היצירה המפורסמת ביותר של גאוני בבל בפריפריה האשכנזית , והיתה לו השפעה גדולה על פסיקתם של חכמי אשכנז החל במאה הי " א , ורבו של רש"י , ר ' יצחק הלוי , תיאר אותו כספר שמורה הוראה בכל ישראל . והנה , בהלכות גדולות נפסק כי בניגוד לתקופת המשנה והתלמוד "בדורות הללו" אין החכמים בקיאים עוד בבדיקות של כשרות הבהמות , ולכן כאשר יש ספק באשר לכשרותן , בשל פגיעה בהן או בשל מחלה , יש להחמיר ולאסור את אכילתן ואין להתירן בבדיקה . רש"י חלק על פסיקה זאת וסבר כי חכמים צריכים להמשיך ולהסתמך על שיקול דעתם ועל יכולת ההבחנה שלהם גם בדורות מאוחרים , כולל דורו שלו : "ולי נראה דאין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות ומותר לסמוך עליו דכתיב 'ואל השופט אשר יהיר , בימים ההם' ( דברים יז , ט , ( אבל הוא יזהר יפה " ( חולין , שם . ( לכמה אומץ לב וביטחון עצמי נזקק אדם בפסיקה זו ! רש " י נכון היה להתעלם מדעתם של גאוני בבל , שפרסומם וכבודם בכל תפוצות ישראל גדולים היו ביותר , וודאי כשמדובר בסוגיה כה רגישה של מאכלות אסורים . ובאחת מתשובותיו העיד רש"י על עצמו כי "מיום הבינותי בדברי תלמוד לבי נוטה אחר המתירים . " כלום ניתן לתארו כ " ירא הוראה !? " הדוגמה השנייה היא מפסק של רש " י בעניין ייבום . על פי ההלכה רשאי הגבר לסרב לייבם ובמקום זאת לחלוץ , אך האישה המסרבת להתייבם מוגדרת "מורדת" ומאבדת את דמי כתובתה . רש " י בפירושו למסכת יבמות ( לט ע " ב ) תיאר למעשה את הייבום כמעשה וולונטרי : כשם שהמייבם יכול לחלוץ ולפתור עצמו מייבום , כך יכולה גם האישה לפתור עצמה . בתלמוד , שם , מובאים דבריו של רב ששת , שאם האישה "נפלה לפני מוכה שחין אין חוםמין אותה , " כלומר , אין כופין על האישה להתייבם אם גיסה המייבם "מוכה שחין . " רש"י הרחיב זאת עד מאוד , וכתב ששחין הוא דוגמה לכל אמתלא שתתן האישה לדבריה , כלומר , כל תירוץ שלה יתקבל כנימוק לכפיית חליצה על הגיס : "ולא תימה מוכה שחין דוקא , אלא כל אמתלא שתתן לדבריה ... ומכל הלין טעמי כפינן ליה דחליץ ושקלה כתובה . " לדעת רש " י , כל אמתלא שתעלה האישה כהסבר לסירובה להתייבם יתקבל , והיא תזכה הן בחליצה והן בדמי כתובתה . שערי 8 "כתוב בהלכות גדולות : כל היכא דבעי בדיקה , כגון נפילה ושבורה ודרוםה דמיתכשרי בבדיקה , הני מילי בדורות קמאי דהוו בקיאי למיבדק , אבל אנן לא בקיאין ולא סמכינן אנפשין 9 . " ראו תשובות חכמי צרפת ולותיר ( לעיל , הע ' , ( 6 סי ' יא . 10 "יבמה הראויה ליבום שלא רצתה להתייבם , דינה כדין מורדת על בעלה , וכופין את יבמה לחלוץ לה ותצא בלא כתובה" - רמב " ם , הלכות יבום וחליצה , פ"ב ה"י .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help