sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

השקפתו על העולם , היא השקפת האגדה התלמודית הנוחה , ולא כיוון לחדש בעולמו הרוחני . שלוש הקביעות הללו - שרש"י מיראי הוראה היה , שלא היתה לו השקפת עולם מוגדרת וכי "לא כיוון לחדש בעולמו הרוחני" - נתקבלו גם על דעתם של חוקרים מובהקים והן חוזרות במחקרים שנכתבו לאחרונה . גם יהודה רוזנטאל תיאר את רש"י כשמרן : "רש"י והרמב " ם שני גאוני הרוח ... מייצגים ביצירותיהם , באישיותיהם ובהשפעותיהם שני כוונים מנוגדים מקצה אל קצה בתולדות הרוח שלנו . אפשר לתת לכוונים האלה שמות שונים . השם המקובל ביותר הוא : אסכולה רומאנטית-שמרנית של רש"י לעומת הראציונאליםטית-קדמתית של הרמב"ם . " לדעתי , קביעות אלה רחוקות מן האמת . מה הביא את ליפשיץ וחוקרים אחרים להניח שרש " י מיראי הוראה היה וכי הוא לא בא לחדש בעולמו הרוחני ? הגורם העיקרי להנחה הוא ענוותנותו המופלגת של רש " י , סגנון כתיבתו והתבטלותו בפני אחרים , כגון "מי אנכי חדל אישים ושפל להכניס ראשי אצל הר גבוה ותלול ... אמר לי לבי : מאשר יקרתי בעיניו מאז חבבני ובא להתפנג בבנו וקטנו לתהות בקנקן ריקן . " במקום אחר תיאר את עצמו כצמח "רפוש ודלוח ... ופריי נד וטעמו טפל ... ומה ימצאך מקור אכזב ונחל יבש . " כשביקשוהו להתיר חרם שהטיל רבנו גרשם מאור הגולה , סירב בתוקף וכתב "מי אני ליטול לי שם [ ב ] מקומות אחרים , הנה אני הדל ומנייני הצעיר , שידי יתומי יתומים ;" וכאלה ביטויים נוספים . אמנם אלו ביטויי ענווה אמיתיים ואין לראותם כמליצות לשון בלבד , אולם יש להם גבולות ברורים : הם לא הרתיעו את רש"י ממאבק עז על דעותיו ומעשייה חדשנית . כאמור , היה רש"י ענוותן מופלג , והוא והלך בזאת בעקבות רבו המובהק , ר ' יעקב בן יקר , אך עם זאת היה איש אמיץ ותקיף שהעמיד את האמת בראש מעייניו . בשל כך נכון היה לחדש דברים , להתווכח בעוז עם רבותיו וחבריו ולבטל מנהגים שהיו מקובלים ברבות מקהילות אשכנז וצרפת . חדשן גדול היה רש " י , ובמידה מסוימת גם מהפכן , ואין כל אפשרות שבעולם לתארו כשמרן . למעשה , העיד רש " י על עצמו שהוא ראה לא רק את הענווה אלא גם את האמת כערך חשוב ביותר . בפירושו לכתוב "צופיה הליכות ביתה " ( משלי לא , כ 0 כתב כך : " היא בביתה נותנת לב על צורכי בני ביתה , איך ינהגו באמת וצניעות . " מכל תכונות 3 ראו י ' רוזנטאל , "רש"י והרמב " ם בהערכת הדורות , " הנ '' ל , מחקרים ומקורות , א , ירושלים תשכ " ז , עמ ' 4 . 117 ראו תשובות רש " י , מהד' י " ש אלפנביין , ניו יורק תש '' ג , סי ' עב עמ' 5 . 89 ראו ד " ב גולדברג ( מהדיר , ( חפש מטמונים , ברלין , 1845 סי ' א . 6 ראו י ' מיללער ( מהדיר , ( תשובות חכמי צרפת ולותיר , וינה תרמ " א , סי' כב , יג ע"א . 7 על ענוותנותו המופלגת של ר' יעקב בן יקר ראו א' גרוםמן , חכמי אשכנז הראשונים , ירושלים תשס"א , עמ' . 249-246

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help