sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

המקרא של הרמב"ם , שתורגם לעברית על ידי א"ז רבינוביץ בשם "הרמב"ם פרשן המקרא" . בספר זה עסק בכר בעיקר באיסוף דברי הרמב"ם בכתביו השונים על פרשנות המקרא ואופיו הספרותי של הטקסט המקראי , ובאיסוף פירושיו של הרמב"ם למלים , פסוקים ונושאים מיוחדים כמו : שמות האל , המלאכים , הנבואה והנביאים , ההשגחה וכיו"ב . את ספרו סיים בעמידה על " המקורות למדע הלשון ולבאורי המקרא שהיו לעיני הרמב"ם . ספרי באורי המקרא המיוחסים להרמב"ם . " אולם ב"ז בכר הסתפק בעיקר באיסוף החומר . אין הוא מנתח ומפרש את פירושי הרמב"ם למקרא , איננו מנסה לעמוד לא על הקשרים בין פירושי מלים ופסוקים המפוזרים בחלקים השונים של מורה נבוכים והעוסקים באותו עניין , ולא על הקשרים בין הפירושים לשמות ולפסוקים במקרא לבין הדיונים התיאולוגיים פילוסופיים של מורה נבוכים . נראה הדבר , שמטרתו המרכזית היתה איסוף הפירושים עצמם והצגתם כפי שניתנו במורה נבוכים בדרך הקרובה במידת האפשר לדרך הצגתם במקור . כך קרה שלנושא המעסיק אותנו כאן — פירוש הרמב"ם לבראשית א : א — ב : ג — מקדיש ב"ז בכר לא יותר משני עמודים בספרו ( עמ' , ( 100—98 בהם הוא מסכם בקצרה את מורה נבוכים חלק ב סוף פרק כט ופרק ל . במקומות אחרים בספרו פזורים סיכומים קצרים של פירושי הרמב"ם לשמות או לפסוקים , שאף הם שייכים לסיפור הבריאה , אולם בכר לא קשר ביניהם לבין הפרק שהוא קורא לו "מעשה בראשית" ולא ניסה לראות מהי התמונה השלמה המתקבלת על ידי סינתזה של כל האמור במורה נמכים ביחס לסיפור הבריאה . בכר גם לא עמד על היישום שמיישם הרמב"ם את התיאוריה של הטקסט המקראי ודרכי פרשנותו- בפירושיו הקונקרטיים לטקסט . שני האספקטים הללו — התיאוריה והפירוש למעשה — נשארו אצלו מנותקים לחלוטין . באותה מתודה עצמה כתב ב"ז בכר ( כ 18 שנה אחרי פרסום ספרו " הרמב"ם פרשן המקרא ( " מאמר גדול המוקדש לשאלת הפירוש לאגדה של . W . Bacher , Die Bibelexegese Moses Maimuni ' s , Budapest 1896 . 2 . 3 בדרך דומה של איסוף הפירושים הולך גם ש' ויסבליט במאמרו : "פסוקי תנ"ך ומאמרי חז"ל כאסמכתאות לדעות פילוסופיות אצל ריה"ל , רמב '' ם , ר"י אלבו , " בית מקרא , יד , ב , תשכ"ט עמ' . 97—59 ש' ויסבליט אוסף את הפסוקים לפי נושאים פילוסופיים כגון < האל — מהותו , תאריו ופעולותיו ; העולם — בריאתו , מהותו ותכליתו , הנהגתו וכיו"ב . מעניינים אותו רק " פסוקים שיכולים להחשב , לדעתנו אסמכתא לדעות פילוסופיות" ( שם , עמ' ( 59 ועליהם ועל תמצית פירושם הוא מצביע .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help