sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

יכול להשלים עם אף אחת משתי האפשרויות הללו . כדי לצאת ממבוכתו ומן הדילמה בה הוא נתון דריש לו פירוש מחודש של הטקסט המקראי . פירוש זה יראה , שהדילמה בה מתלבט הנבוך איננה אלא דילמה למראית עין , ולמעשה קיימת התאמה גמורה בין הדת לבין הפילוסופיה , המאפשרת לו להחזיק בשתיהן בעת ובעונה אחת . את מבוכתו של המשכיל המאמין העמיד הרמב"ם מלכתחילה במישור של פרשנות המקרא < המבוכה איננה נגרמת על ידי סתירה בין הדת לבין הפילוסופיה אלא על ידי הסתירה בין הפירוש שנותן המשכיל המאמין לכתבי הקודש לבין הפילוסופיה והמדעים . הוצאתו ממבוכתו תהיה איפוא על ידי פירוש מחודש של הטכסט המקראי , פירוש שיביא לידי התאמה בין הטכסט המקודש לבין הידיעה הפילוסופית והמדעית של ה"נבוך . " מבוכתו של הקורא בעל ההשכלה הפילוסופית קיימת בעיקר בשני תחומים , שבהם קיימת סתירה , ולדעת הרמב"ם רק סתירה לכאורה , בין הטקסט המקראי לבין הפילוסופיה : בתחום הפיסיקה ובתחום המטפיסיקה . לכן מקדיש הרמב"ם את ספרו "לבאר מה שאפשר לבארו ממעשה בראשית ומעשה מרכבה" ( מו"נ , הקדמה לחלק ג , ( דהיינו לפרש טקסטים שהפשט שלהם איננו תואם את הפיסיקה ואת המטפיסיקה האריסטוטליים ואילו התוך שלהם מתיישב עם מדעים אלו . מחקר דבריו של הרמב"ם מתרכז בעיקר בבירור הסוגיות התיאולוגיות פילוסופיות העולות במורה נבוכים . החוקרים שואלים עצמם מהי תורת הנבואה של הרמב"ם , או מה היתה דעתו של הרמב"ם בשאלת חידוש העולם , בשאלת תכלית העולם והאדם , בשאלת תארי האל , ידיעתו השגחתו וכיו"ב . מחקריו המצוינים של ל' שטראום י הסבו את תשומת לב החוקרים להקדמה למורה נבוכים ולאופיו הספרותי של הספר : היותו ספר איזוטרי הכתוב במתודה ספרותית מיוחדת של גילוי והסתר כאחד . חוקרים שהלכו בעקבותיו , דוגמת א"י ריינס , מדגישים ומפתחים את האספקטים הללו במחשבת הרמב"ם ונותנים להם ביטוי במחקריהם בשאלות התיאולוגיות פילוסופיות של מורה נבוכים . שנים רבות קודם למחקריו של ל' שטראוס התעניין החוקר הדגול ב"ז בכר בשאלת הפרשנות הקדומה של המקרא , וכתב מספר לא מבוטל של חיבורי יסוד על פרשנות המקרא מתקופת התלמוד ועד לסוף ימי הביניים , לרבות פרשנות הזוהר . בשנת 1896 גם כתב ב"ז בכר ספר על פרשנות . 1 ראה בפרק "ההנחות העומדות ביסוד פירושו של הרמב"ם למקרא , " הערה . 1

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help