sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה " כי ענין המאמר הזה כולו וכל מה שהוא ממינו הוא חכמת התורה על האמת . אבל כוונת המאמר הזה להעיר איש בעל דת שהורגלה בנפשו ועלתה בהאמנתו אמיתת תורתנו , והוא שלם בדתו ובמדותיו , ועיין בחכמת הפילוסופים וידע עניניהם , ומשכו השכל האנושי להש כינו במשכנו , והציקוהו פשטי התורה ומה שלא סר היותו מבין מדעתו או הבינהו זולתו מעניני השמות ההם המשתתפים או המושאלים או המסופקים , ונשאר במבוכה ובהלה , אם שימשך אחרי שכלו זישליר מה שידעהו מהשמות ההם ויחשוב שהוא השליך פינות התורה , או שישאר עם מה שהבינו מהם ולא ימשך אחר שכלו , אך ישליכהו אחרי גוו ויטה מעליו , ויראה עם זה שהוא הביא עליו הפסד ונזק בתורתו , וישאר עם המחשבות ההם הדמיוניות , והוא מפניהם בפחד וכובד ולא יסור מהיות בכאב לב ומבוכה גדולה" ( מו"נ , פתיחה , דף ד עא—ע"ב . ( דברים אלו שאומר הרמב"ם בפתיחה למורה נבוכים הם אחד המפתחות המרכזיים להבנת מפעלו התיאולוגי פילוסופי . הרמב"ם an בין ההוגים היהודים שהיו מודעים ביותר לפער בין הטכסט המקראי לבין עולמו הרוחני של המשכיל המאמין בן תקופתו . בקטע המצוטט לעיל הוא מתאר בצורה בהירה ביותר את הדילמה בפניה עומד משכיל זה , ה'נבוך , כפי שהוא קורא לו : לעסוק בפילוסופיה האריסטוטלית ולזנוח את מה שנראה לו , מתור הפירוש שהיה רגיל לתת למלים בטקסט המקראי , כ'פינות התורה , ' או להחזיק בפירוש המקובל בידו לאותן המלים ואז לדחות את הפילוסופיה והמדעים , דהיינו את ההסבר השכלי לעולם , העומד בסתירה לפשט הטקסט המקראי . במקרה האחרון עליו לוותר על הישגיו במישור האינטלקטואלי ולחזור ממדרגת המחשבה השכלית למדרגת המחשבה הדמיונית . במקום לחשוב במושגים מופשטים עליו לחזור לחשוב בדימויים חושניים , כפי שחשב בהיותו ילד ולפני שעסק בלימוד הפילוסופיה והמדעים . הנבוך איננו

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help