sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לפצעי העבר ומשרתת את צורכי ההווה . שלוש דוגמאות בולטות של כתיבה ד 1 יםטורית זו נסקרות ונבחנות בפרק הרביעי של חיבור זה . בנוסף לכך סוקר הפרק דוגמאות אחדות של הדיון במאבק נגד החסידות בכתביהם של מחברים אורתודוקסים שונים , מהם בעלי דקה מובהקת למורשת המתנגדית . אפשר להצביע על שלוש מגמות עיקריות המאפיינות את דרכם של מחברים אלה : מגמה אפולוגטית , מגמה הרמוניסטית ומגמה משכיחה . המחברים המייצגים את המגמה הראשונה מודים שהחסידים אכן נרדפו , אלא שהם מצדיקים את הגר"א ואת תומכיו בטענה , שבאמצעות רדיפות אלה הם הצילו את החסידים מהידרדרות חמורה ומסוכנת . הנוטים למגמה ההרמוניסטית מבליטים את היתרונות שהפיקו שני הצדדים מן העימות ביניהם . הן החסידים והן המתנגדים למדו והושפעו לטובה אלה מאלה . כתוצאה מכך הצטמצם הפער בין שני הזרמים והכל יצאו נשכרים . המחברים הנמנים עם המגמה השלישית בחרו להתעלם מן הרדיפות שנרדפו החסידים . לכלל המחברים הללו משותפת נקודת המבט האורתודוקסית , הרואה בחסידים ובמתנגדים גם יחד את 'שלומי אמוני ישראל' האמורים לשתף פעולה בהגנה על ערכי המסורת לנוכח האיומים מבחוץ . פרק נוסף על הסכסוך בין המתנגדים לבין החסידים מוקדש לתגובתו של ר ' חיים מוולוז'ין לחסידות . יש מן האירוניה בכך שר' חיים מוולוז'ין , מי שנחשב לגדול תלמידיו של הגר"א , ניהל את המאבק נגד החסידות בסגנון כה שונה מזה שיזם והוביל מורו ורבו . לעומת מלחמת החורמה שיזם הגר"א , מלחמה שנועדה להכרית ולאבד את ה'כת' הסוטה , בחר ר' חיים להתמודד עם החסידות במישור הרעיוני והחינוכי . ברקע תגובה זו עמדה ההכרה , שהחסידים אינם מינים ומניעיהם טהורים . יחד עם זאת , לא היה לר' חיים ספק שדרכה של החסידות בעבודת ה ' שגויה . יותר מכל חרד וחשש מפני הפגיעה שהיא פוגעת במעמד לימוד התורה ובלומדיה . את פולמוסו של ר' חיים עם החסידות אפיינה נימה מאופקת ועניינית . כמי שהכיר את תורת החסידות מכלי ראשון , יכול היה ר ' חיים לחשוף את מה שנראה לו כנקודות התורפה העקרוניות שבדרכה . אלא שתגובתו לחסידות לא הצטמצמה לפולמוס . בספרו 'נפש החיים ' העמיד ר' חיים הגות תיאולוגית שיטתית , שאפשר לראות בה מעין תשובה לחסידות . במרכזה של הגות זו עומד המאמץ לבצר מחדש את מעמדו של לימוד התורה בראש סולם הערכים של האדם מישראל . אחד החידושים הבולטים של הגות זו הוא מה שניתן לתאר כמיםטיפיקציה של לימוד התורה , היינו הנםיון לשוות משמעות ואופי מיסטיים ללימוד התורה .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help