sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בפרק הראשון של חיבור זה נעשה נסיון להתחקות אחר הסגולות שאפיינו את הישגיו של הגר"א בלימוד התורה , סגולות שהפכו אותו בעיני תלמידיו , ובאמצעותם בעיני רבים אחרים , לסמל ולמופת של גדולה בתורה , ואולם , ההישגים יוצאי הדופן של הגר"א כלמדן מבטאים רק היבט אחד של דמותו . ההיבט השני היה גלום באורח חיים של חסידות ופרישות . בזכות אורח חיים זה נקרא הגר " א בפי מעריציו בתואר 'החסיד . ' הכוונה היא , כמובן , ל'חםיר במובן שהיה למושג זה לפני צמיחת החסידות מיסודו של הבעש " ט . נראה לי שהמפתח להבנת מעמדו המיוחד של הגר"א , הן בעיני בני דורו והן בעיני בני הדורות הבאים , 1 עוץ בצירוף של שני היבטים אלה בדמותו , צירוף שמצא את ביטויו בצמד התארים הרווח 'הגאון החסיד . ' אחד הביטויים העיקריים לחסידותו של הגר " א היה זיקתו לקבלה . ואין הדברים אמורים רק במשקל המכריע שהיה לרעיונות קבליים בהשקפת עולמו , ואף לא רק בפירושים שחיבר לספרי קבלה , אלא גם בחוויות המיסטיות שפקדו אותו . המקור העיקרי לידיעותינו בנושא זה היא עדות יחידה במינה מפרי עטו של ר' חיים מוולוז'ין . מעדות זו עולה , שהגר " א דחה הצעות חוזרות ונשנות של ' מגידים , ' שביקשו לגלות לו סתרי התורה . כמו כן הוא לא ייחס חשיבות רבה לתורה שזכה ללמוד באמצעות עליות הנשמה . את התורה שקנה בכוח עמלו השכלי ראה הגר '' א כביטוי הנעלה ביותר של הגילוי האלוהי , שכן עמל שכלי זה עמד לדעתו בסימן ההשראה של חסד אלוהי . לפנינו אפוא עמדה חריגה ומקורית בשאלת המפגש שבין התבונה האנושית לבין הגילוי האלוהי . העוצמה והסמכות שהיו גלומים בדמות הגר"א מצאו את ביטויים במיתוס שהתפתח סביב דמותו לאחר מותו . אחד הגילויים של מיתוס זה היה הדימוי של הגר"א המשכיל . מיתוס זה זכה לגלגולים שונים , לעתים אף סותרים , הקשורים כולם במפגש המתוח והמורכב בין ההוויה היהודית המסורתית במזרח אירופה לבין מגמת החילון של תנועת ההשכלה . את השלבים המוקדמים בהתפתחות ההשכלה במזרח אירופה אפיין מאמץ בולט להוכיח את כשרותה . ביסוד מהלך זה עמדה ההכרה , שלא זו בלבד שההשכלה איננה עוקרת את המסורת , אלא שהיא אף עולה אתה בקנה אחד . אין תימה אפוא , ששוחרי ההשכלה טיפחו את הדימוי של הגר"א המשכיל והסתמכו עליו . מקורו של דימוי זה בעמדה שנקט הגר " א בשאלת העיסוק ב ' חכמות חיצוניות , ' היינו תחומי דעת החורגים מגבולותיה של התרבות הרבנית . הגר"א סבר , שלא זו בלבד שמותר לעסוק ב'חכמות' אלה , אלא

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help