sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

החגים הסגור לכאורה . עד מהרה התרחבה תהייתו של המהר"ל לחקירה כללית של משמעות ההיסטוריה , תכליתיותה , והמקום המיוחד שישראל נקרא לתפוס בה . אם נכון הדבר שמלחמת החשמונאים לא הייתה מערכה פשוטה שנועדה להבטיח את העצמאות הלאומית , אלא מאבק להגנה על ערכי הברית לנוכח הניסיונות האימפריאליסטיים של ההלניזם , כלום אין בכך כדי לכלול את האפיזודה הזאת בראייה רחבה יותר של ההיסטוריה היהודית בתוך ההיסטוריה הכללית ? האם אין הקשר בין ישראל לאומות העולם כולל מבראשית עימות שיש להתחקות אחר מקורו , אחר מניעיו ובעיקר אחר תכליתיותול ההתנגשות בין שתי התרבויות - היהודית והיוונית - תהיה אזי רק מקרה פרטי של חוק כללי של התפתחות האנושות : ההבדלים הבסיסיים המונחים ביסוד האנטאגוניזם בין ישראל לאומות העולם יהיו בניתוח אחרון לאו דווקא בתחום האידיאולוגי או הפוליטי , אלא בתחום התרבותי . הציוויליזאציות העיקריות אינן פרי המקרה , אלא הביטוי לגישות בלתי משתנות מסוימות של טבע האדם , וההתנגשות שנגרמת מהמפגש ביניהן היא הכוח המניע את הבריאה הנמשכת - בתוך העולם הטבעי ובחריגה ממנו - של העולם האנושי ושל התהוות האדם . המהר"ל מציע צופן של פרשנות , שאפשר לטעון כנגדו שהוא מציג הסבר על ידי הכללת יתר , אבל יתרונו בכך שהוא מדגיש את הטבע ואת החשיבות המכרעת של הסביבה התרבותית והדתית בהתפתחות החברה האנושית ובקונפליקטים המשסעים אותה . אם מביאים בחשבון את המורכבות של פרשנות המהר"ל , פרשנות שהיא בעת ובעונה אחת היסטורית , טיפולוגית ומטאפיזית , יש להתפעל מהלכידות של מבנה הפרשנות הזאת , מבנה שבו היסודות השונים מרכיבים ביניהם שיטה . על מנת להבין את האקראיות של העולם בכללותו מצד אחד , ומצד אחר את הצורך של ההיסטוריה להבטיח את התפתחותו של מה שהוא האנושי האותנטי שבאדם , הכרח הוא לצאת מההנחות התיאולוגיות המונחות ביסוד סדר דברים זה . החלק הראשון של חיבור זה מחזיר אותנו לנקודת מוצא זו , על מנת שנגלה כיצד מתוך החסרון הבראשיתי שהוצב על ידי מעשה הבריאה , שואפת בעיית העולם לפתרונה . למעשה , המהר"ל מזמין אותנו להנהגת מה שאפשר לכנות המחשבה האסכטולוגית , כלומר , בדיקת הבעיות ההיסטוריות לאור הקץ . בניגוד לדעה המקובלת , הסדר הפוליטי אינו אדיש לאסכטולוגיה ; הוא הקדמתה והוא

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help